Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

O NÁS V MÉDIÍCH

VITAMIN B PRO ČESKÝ BYZNYS

Be the Best | 18.10.2017 | Rubrika: Be solid

Tomáš Sacher působil jako novinář v Respektu, spolupracoval s vydavatelstvím Economia, s Knihovnou Václava Havla i s německými redakcemi, žil napůl mezi Německem a Českem. Před rokem a půl vyhrál výběrové řízení na ředitele Českého centra v Berlíně. S vizí, že chce pomoci změnit tradiční pohled, který stále říká, že Česko jsou škodovky, Praha a pivo. Že chce i podpořit české firmy.

Praha a Berlín, je to rozdíl?
Je to velký rozdíl. Společnost je jiná. Zdá se, že chladnější. Ale ona je spíš konkurenčnější. U nás, když si rozumíme, tak možná uděláme i nějaký byznys. V Německu je to naopak. Prvně ukaž, co umíš, a když to klapne, možná si budeme i povídat. Není úplně snadné to pochopit hned, leckdo si to vykládá jako nepřátelství. Mně to taky trvalo.

Proč jste se o místo ředitele Českého centra vůbec ucházel?
Já jsem s centrem už spolupracoval. A pořád jsem měl pocit, že to chce ještě něco víc. Měl jsem blízko k technologiím a inovacím, tomu jsem se věnoval už v Respektu, když jsem vedl ekonomickou rubriku, a měl jsem určitou představu, jak by to všechno šlo skloubit. A shodou okolností jsem se trefil do poptávky, která tady vznikla, totiž využít českou kulturu i česká centra k podpoře univerzit a inovativních českých firem.

Tak má to logiku.
Má, ale úplně snadné to nebylo, protože samozřejmě se to zkoušelo a panovaly obavy, že jakmile půjde o byznys, bude to takové to primitivní, tady je výstava a šoupneme sem tatrovku. Sponzoring je dobrý, ale je to málo. Měl jsem představu, že jsou tu firmy a lidé, které bychom mohli prezentovat jako špičky svého oboru.

Povedlo se?
Povedlo. Třídenní Czech Innovation Festival, akce, na které jednou za rok představujeme jeden velký český projekt z oblasti aplikovaného výzkumu a k tomu je řada doprovodných akcí, trendy, digitalizace. Nezdá se to, ale děje se tady toho hodně. A začínáme si s německými firmami rozumět. Máme za sebou dva ročníky, na prvním to byl dejvický Institut kybernetiky profesora Maříka, letos to byl nejsilnější laser světa v Dolních Břežanech. Když byla německá kancléřka o tři měsíce později na oficiální návštěvě Prahy, jedno z míst, které navštívila, byl pak dejvický institut.

To jsou ale zavedené projekty.
Něčím musíte zaujmout, oslovit. S nimi ale prodáme startupy. Umožníme prezentaci sedmi podle nás nejlepším českým startupům. Spolupracujeme s CzechInvestem, s velkými českými huby. Přihlásilo se nám několik desítek firem.

Co jim nabízíte?
Startup Pitch. Přivedeme k nim opravdu zajímavé lidi. Letos nám festival zahajoval šéf největší asociace IT firem v Německu, byla tam řada lidí z německých inkubátorů, účastní se šéf ministerské sekce pro inovace, který má na starosti projekty po celém Německu.

V čem je Berlín pro české firmy zajímavý?
Berlín je zajímavý pro všechny firmy, jsou to otevřené dveře do světa byznysu. To město bylo kompletně zničené, navíc rozdělené, pořád se tu buduje, pořád se investuje, je tu spousta místa. Nenajdete jinde v Německu podobné místo. Možná v Evropě není.

Dokáže nás Německo vnímat jako technologickou ekonomiku?
Musíte tomu pomoci, vysvětlovat souvislosti. Ne každý v Německu ví, že největší antivirová firma světa je český Avast. V IT máme vynikající výsledky i ambiciózní projekty, mluvme o nich, ukazujme je. Potenciál, talent, výsledky. to všechno máme. Jsou tu české nanotechnologie, robotika, mikroskopy, zdravotní pomůcky. Vždycky zabere, když vyprávím příběh Škodovky. Ve finále, když se rozhodovalo o privatizaci, byl Renault a Volkswagen. Renault tu chtěl montovat Twingo, Volkswagen přišel s tím, že nic nemá a že nás chce nechat udělat vlastní auto. Od plánů. To rozhodlo. Pár týdnů nechali v Boleslavi Golf a vznikla Octavia, auto roku nejen u nás a v Británii. Takových momentů potřebujeme víc.

Co chybí českým firmám, aby v Německu uspěly?
Propojení firem na výzkum. A pak trpělivost. Nefunguje to tak, že jste jednička v Česku, přijdete do Německa a během půl roku budete jednička i tam. Musíte si to odpracovat, od nuly. Musíte mít vitamin B, jak říkají Němci. Beziehungen. Zasíťovat se, dát o sobě vědět, vybudovat vztahy, dostat se k lidem. To je šance, kde my můžeme pomoci. Značka Česko má dobrý potenciál, nejsme ničím zatíženi, nemáme nic negativního, tak toho zkusme využít.

 

 

 

 

---

Be the Best | 18.10.2017 | Rubrika: Be solid | Strana: 68 | Autor: Petr Karban

 


Naši partneři

DOPORUČUJEME:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





PARTNEŘI: