Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

O NÁS V MÉDIÍCH

Síla japonského ducha v Českém centru Praha

Informuji.cz, 17. října 2011

České centrum Praha pořádá stále lepší a lepší výstavy. Bývají doprovozeny workshopy a dílnami (nejen) pro děti a navíc vždy vycházejí z jedné myšlenky a tím zprostředkují autentický vhled do určitého světa. V tomto případě jde o svět japonské imaginace: výstava THINGS WILL NEVER BE THE SAME vás přesvědčí o tom, že její název neklame.

Výstava představuje tři různé umělce. Liší se věkem, původem, uměleckou orientací i projevem. Prvním z nich je autor českého původu Jiří Votruba. Nejen tím, jak tvoří, ale také tématy svých obrazů (Usamu Tezuka, otec japonského komiksu) navazuje na tradici japonského komiksu, který má svéráznou, čistou, kresebnou vizualitu. Jiří Votruba maluje především velkoformátové figurální „portréty“. Aby dostál typické japonské imaginaci či fantastičnosti, nechává portrétovanou dívku levitovat nebo snímá svůj objekt zezadu, čili mu dodává jakýsi tajemný rozměr. Votruba se ale prezentuje také jako mistr abstraktní (či divoké) malby: drobná plátna s názvy Too Much Love skutečně připomínají shluky hormonů poblázněných náhlým přívalem lásky. Tato díla se dají přirovnat spíše k japonské hudební tradici: tzv. „noise“ je vycizelovanosti kreseb vzdálený, nicméně v japonské kultuře stejně jasně ukotvený.

K hudbě odkazují i mnohé obrazy a kresby dalšího umělce, Yusuky Nakamury. Ze samotné výstavy je patrné, o jak plodného autora se jedná: prezentuje zde velké množství obrazů, kreseb, koláží a tisků. Ačkoliv všechna díla vykazují společnou estetiku, tedy jaksi kultivovaný, uvážlivý, detailní projev, mají různorodou atmosféru. K nejsilnějším dílům nejen Yusuky Nakamury, ale celé výstavy, patří jeho koláže. Potrhané barevné papíry v souladu s jemnou, promyšlenou kresbou tvoří napínavé kontrasty. Podobně působí i koláže, na kterých se lesknou pečlivě vystřižení barevní práci a dodávají obrazu skutečný pocit pohybu. (Nutno dodat, že aspekt jakési dramatičnosti se přetiskem na papír vytratil - o důvod víc, proč jít na výstavu a obdivovat originál.) Neméně silné jsou Nakamurovy kresby tuší: působivé momentky jako vystřižené z tokijského předměstí. Zmoklá ulička kdesi ve ztracené tokijské čtvrti, kolo, vlak, nádraží... opředené tajemnou atmosférou příběhu, který Nakamura zrovna někde četl, nebo ve kterém jsou tak napůl ponořeni hrdinové jeho obrazů. Dokáže být zlověstný i plný klidu, fantasmagorický, surrealistický i ostře autentický. Jako opravdový malířský hrdina.
Poslední představenou umělkyní je Ayako Takagi. Součástí její prezentace je i jediné video výstavy: dialog beze slov mezi dvěma plastovými postavičkami. Právě ony jsou pro její tvorbu charakteristické. Jakoby vypadly z mangy, a přece působí cize. Rotují na jejích malbách, pochodují po futrech a hrají ve filmu. Co přesně autorka postavičkami zamýšlela, je tak trochu záhada. Roztomilá hračka pro děti? Zhmotněné svědomí – opatřené rohy – jako výhružný prstík? Nebo prostě jen odkaz na jiný, imaginární svět?

Výstava nadchne všechny diváky, kteří snadno propadají síle fantazie. Při pohledu na obrazy Yusuke Nakamury není těžké se zasnít. Nebo lépe: jinak to ani nejde. V rámci výstavy si můžete za skromných 500 korun zakoupit katalog tohoto mistra imaginace. Originální japonskou knihu, kde se nic nedočtete, zato plně propadnete něžným, láskyplným, obojživelným světům. Kdo se byl na výstavě podívat v rámci Designbloku, mohl autora osobně zastihnout. S pokorným úsměvem mu do tučné monografie během několika minut načrtl portrét. Dojem z výstavy tak dlouho nic nepřekoná.

Neméně zajímavá jistě bude další výstava pořádaná Českým centrem: Umění komiksu, komiksovost v umění. Máme se na co těšit.

 

On-line verze ZDE


Naši partneři

 

 

 

Doporučujeme