Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

O NÁS V MÉDIÍCH

Rozbít klasiku

17.10. 2019 / Proč ne? / Profil

Markéta Kratochvílová vyrostla v rodině zlatníka, takže se ve šperkařské dílně pohybovala odmalička. „První vypadané zuby mi otec zasadil do zlata a já je nosila na řetízku,“ vzpomíná na první šperk, který milovala. „Vždycky mě fascinovala práce rukama, ze které vznikne něco krásného. A také jsem vždycky byla trochu straka, chtěla jsem šperky i vlastnit.“ Vychodila proto umělecké školy, dostala se na vysokou školu uměleckoprůmyslovou do ateliéru K.O.V. a chvíli koketovala s volným uměním a uměleckým šperkem. „Umělecký šperk je svět sám pro sebe, je to komunita uzavřená jakékoliv diskusi a já zjistila, že mi nevyhovuje. Ten svět se vyhýbá módě a já se v ní naopak začala vidět. Uchovávám si přístup konceptuálního uvažování, ale přenáším ho až do jakéhosi glamouru.“
 

Po diplomce dostala příležitost vycestovat na stáž do Číny. Během dvouměsíční rezidence se zúčastnila programu, který propojuje designéry s tradičním čínským řemeslem a materiály jako měď, bambus, bláto nebo papír. „Uvědomila jsem si tam, co dělat nechci. Předtím jsem byla hodně rozkročená, s bývalým manželem jsem se věnovala i designu, navrhovala světla a podobně. Ale můj rozsah byl moc široký, došlo mi, že se nemůžu věnovat všemu, protože pak nebudu dělat nic pořádně.“ Zpátky v česku pak vyhráli cenu objev roku v rámci Czech Grand Design za rok 2014 a jako výhru mohli strávit týden v některých z Českých center. Vybrali si New York a rozhodli se, že si pobyt prodlouží. Kratochvílová obeslala šperkařská studia, která se jí líbila, a u dvou z nich získala půlroční stáž.
„Byla to malá studia, většinou jsem tam byla jen já a zakladatelka, maximálně jedna další kolegyně navíc. Bliss Lauová byla klasičtější, měla kancelář na wall street v jednom mrakodrapu. bliss v té době připravovala velkou kolekci pro barney’s a pořád bylo co dělat, nic se nestíhalo,“ popisuje Kratochvílová. „Jules Kimová byla mnohem víc cool, experimentátorka. Často jsme se nejdříve bavily o hudbě a pak jsme šly teprve něco dělat. zažívala jsem s ní bláznivé věci, jednou jsem třeba v papírové tašce od hamburgerů vezla šperky za pět tisíc dolarů.“

 
Nasbírané zkušenosti ji inspirovaly natolik, že se rozhodla otevřít si v praze vlastní podnik, bold studio. „V New Yorku je svět postavený na individualitě člověka, což má za následek pestrost na trhu. když je člověk originální nebo dělá něco výjimečného, uspěje. to ale funguje tam, ale už ne u nás. My tady pořád šilháme jinam, abychom si potvrdili svůj výběr. víra ve svůj vkus a názor, nebojácnost, to tu chybí,“ povzdychne si. 




Naši partneři

DOPORUČUJEME:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



PARTNEŘI: