Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Rozhovor s Klárou Stejskalovou, šéfredaktorkou Radio Prague International

Radio Prague International spolupracuje s Českými centry dlouhodobě, ale letošní rok vzhledem k pandemii posunul spolupráci na úplně jinou úroveň.

První vlaštovkou byl cyklus České hrdinky, kdy jsme krásné ilustrované portréty 50 významných českých žen publikovali na našem webu a rozšířili o doprovodný text. Intenzivnější spolupráci jsme navázali u projektu České knihy, které musíte znát. Každých 14 dní jsme prostřednictvím videa, audia a textu na webu představili zahraničnímu publiku klenoty české literatury. Anna Hrabáčková a Martin Krafl z Českého literárního centra nám částečně pomáhali s výběrem autorů. Projekt vzbudil velmi silný ohlas, ozvali se nám zahraniční vydavatelé, překladatelé i bohemisti. A určitě na tom můžeme stavět i dál. Na naší anglické a české stránce jsme publikovali rozhovory, které připravila Česká centra v New Yorku a Tel Avivu, tedy Umělci, kteří to nevzdávají ve městě, které nikdy nespí, a Izraelské osobnosti s československými kořeny.

A co společný projekt?  

K tomu nakonec došlo a moc mne to těší.  Zrodil se společný anglický podcast Czech Next Wave. Jeho cílem je představit zajímavé mladé české osobnosti různých profesí, které se díky vlastní originalitě a tvorbě prosazují v Čechách i zahraničí a mají potenciál být budoucími lídry a ambasadory české kultury i vědy. Rozhovory vede Ian Willoughby a jeho hosty už byli například spisovatel a grafik Marek Šindelka, hudebnice Sára Vondrášková nebo módní návrhářka Tereza Rosalie Kladošová.

Na co se těšíte, jaká máte očekávání z hlediska této spolupráce v roce 2021?  

Dalším projektem, na kterém bychom měli prohloubit úspěšně nastartovanou spolupráci, je Made in Czech Republic. Určitě se tu protneme s projektem Českých center Czech Innovation Expo. A za sebe bych si přála, abychom po anglickém podcastu spustili společný německý podcast, a pokud to situace na konci roku umožní, abychom třeba některé naše pořady natočili přímo v Českých centrech. Myslím, že stále existují nové možnosti, kam naši spolupráci můžeme posunout.

A vůbec – jaký bude ten příští rok?  A jaký si přejete, aby byl?  

Doufám, že se konečně sejdeme, že o různých nápadech, projektech budeme společně debatovat u jednoho stolu, třeba i v kavárně nebo restauraci, protože to je diskuse vždy živější než ve virtuálním prostředí. A za sebe doufám, že se konečně zase podívám za hranice. Celý život jsem pracovala v zahraničním zpravodajství, takže cestování mi chybí.

V jaké oblasti můžeme být světu vzorem a inspirací? V čem jsme dobří?

V improvizaci a schopnosti brát věci s nadhledem. Na druhou stranu nepatřím k těm, kteří si myslí, že jsme nějak výjimeční. Inspirace zvenčí ani nám neuškodí. Ale k vaší otázce: bohužel značku Česko profilují artikly, jakými jsou pivo nebo auta, popřípadě zážitky z návštěvy Česka.  Už zmíněný cyklus Made in Czech Republic, ale i rozhovory v rámci Czech Next Wave mají světu ukázat, že toho můžeme nabídnout mnohem víc.