Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

TISKOVÉ ZPRÁVY

České inovace počtvrté v Berlíně

Tisková zpráva, Česká centra ústředí, 12. 4. 2019

Už čtvrtý ročník Česko-německého festivalu inovací proběhl uplynulé dva dny v budově české ambasády a Českého centra v Berlíně. Hlavní letošní témata akce zaměřené na prezentaci české vědy a inovativních českých firem a startupů byla dvě: vesmír a inovační strategie. Vedle projektů zabývajících se vývojem technologií pro lety do kosmu se tak německé odborné i laické veřejnosti představila nová vládní strategie „Česká republika – země pro budoucnost,“ která počítá s výrazným zvyšováním investic do výzkumu a podpory inovací. Festival přitáhl na dvě stě hostů z Německa i Česka.

Strategii usilující o profilování Česka jako jedné z nejinovativnějších zemí Evropy představil v Berlíně místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Karel Havlíček, který jen pár hodin poté potvrdil své nové angažmá v roli ministra průmyslu. „Skrze podporu investic do výzkumu a vývoje chceme soustředit maximální pozornost do vývoje moderních technologií, digitalizace nebo například výzkumu umělé inteligence. V příštích deseti letech máme aavambici spustit změnu, která zasáhne prakticky celou společnost, od univerzit, přes firmy až po vzdělávací systém,“ vysvětlil Havlíček. Své zkušenosti s obdobnou strategií z Německa pak v rámci festivalu s Čechy sdíleli vysoce postavení úředníci a experti ze spolkových ministerstev, zástupci německých firem i univerzit.

Festival se pak soustředil hlavně na uvedení ambiciozní strategie do praxe. „Klíčové je vzdělávání. Musíme nastupující generaci připravit na prostředí, které se neustále mění a dynamicky vyvíjí. Zásadní je možnost svobodně a kreativně pracovat a motivace neustále se učit nové věci,“ řekl například Ondřej Vlček, který od léta převezme vedení jedné z nejúspěšnějších softwarových firem světa, české společnosti Avast. Podle Dietricha Nelleho, který má na německém ministerstvu pro vzdělávání a výzkum právě inovační strategie na starost, zároveň neustále roste význam mezinárodní spolupráce. „Vzniká stále více mezinárodních týmů a neustále posiluje právě i česko-německá spolupráce. V následujících letech nás čeká technologická revoluce, které jinak, než na mezinárodní, či lépe řečeno evropské úrovni čelit nedokážeme.“

Jedním z hlavních inovací Festivalu byla i oblast vesmíru a výzkumu moderních technologií, které se pro lety do kosmu využívají, často ale následně přináší i technologická vylepšení pro každodenní využití. V Německu se tak představil nový výzkumný inkubátor Evropské vesmírné agentury ESA BIC, který spustil před třemi lety svou činnost v Praze a loni připojil pobočku v Brně. O rozmachu odvětví diskutovali zástupci firem jako Frentech Aerospace nebo německého giganta OHB s předáky univerzit i začínajících startupů. Téma vesmíru pak zásadně ovlivnilo i pravidelný Startup Pitch, soutěžní přehlídku, ve které se v rámci festivalu každoročně utká se svými nápady sedm mladých inovativních firem. Hned několik projektů s tématem vesmíru přímo souviselo a jako nejlepší startup pak byl česko-německou porotou zvolen projekt Suborbitality, který má ambici nabízet během příštích let suborbitální raketu pro komerční využití. Díky raketě nabízející vynesení libovolného nákladu na hranici atmosféry, budou moci firmy a výzkumníci testovat funkčnost svých výrobků a technologií v téměř beztížném stavu.

Všichni hosté festivalu získali zároveň možnost zdarma se účastnit navazující dvoudenní berlínské konference hub.berlin, v současnosti největšího festivalu digitalizace a inovací v Německu. „Obdobných spoluprací přibývá, protože i náš Česko-německý festival se stává zavedenou značkou. Čtvrtý ročník nám pomohlo zrealizovat více než třicet partnerů z obou zemí,“ říká ředitel Českého centra v Berlíně Tomáš Sacher. Klíčová přitom podle něj byla úzká spolupráce hlavních českých organizátorů: Českých center, české ambasády, agentury Czechinvest a úřadu vlády. Organizátoři už zároveň mají jasno o tématu pro příští: bude jím budoucnost dopravy a e-mobilita.

 

diskutující T. Sacher, K. Havlíček, D. Nelle, O. Vlček, B. Ježková

publikum při Czech Startup Pitch

vítězný startup Suborbitality (uprostřed) spolu s porotou


 

ČESKÁ CENTRA  

jsou příspěvkovou organizací Ministerstva zahraničních věcí zřízenou pro celkovou propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména českou kulturu a prezentují úspěchy české vědy, výzkumu a inovací. Síť zahraničních zastoupení Českých center je aktivním nástrojem zahraniční politiky České republiky v oblasti veřejné diplomacie. Tvoří ji 24 poboček na třech kontinentech, Český dům Moskva a pražské Ústředí českých center.

 www.czechcentres.cz

Kontakt pro novináře:  Česká centra: Oddělení strategie a marketingové komunikace

Petra Jungwirthová, tisková mluvčí; M: 725 890 030, E: jungwirthova@czech.cz; komunikace@czech.cz;
T: 234 668 237, 234 668 241, 234 668 251

 


Naši partneři

DOPORUČUJEME:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




PARTNEŘI: