Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

TISKOVÉ ZPRÁVY

Český design přesvítí konkurenci na Fashionclash Maastricht

Česká centra, 9. června 2015

Maastricht je městem módy. Od 11. do 14. 6. 2015 se tady uskuteční Fashionclash, prestižní multioborová módní platforma umožňující setkání mladých a začínajících návrhářů a umělců spjatých s módou: od textilního designu přes fotografii a tanec až po šperkařství či doplňky. Letos zde nebudou chybět ani čeští designéři. Barbora Procházková a její značka PULSE, Sofya Samareva a jedinečná značka Blueberries. Klobouky, šperky, styl. České centrum v Nizozemsku podpořilo účast těchto umělců na festivalu.

ČESKÝ DESIGN V MAASTRICHTU

Účast českých designérů na přehlídce Fashionclash  nepřišla náhodou. Na začátku všeho byl příběh o českém šperku. „První kontakt s nizozemskou designérskou scénou proběhl před dvěma lety. Loni se na přehlídce v Maastrichtu představily už čtyři české návrhářky – Petra Ptáčková, Hana Frišonsová, Jana Mikešová a Linda Zabilková. Prezentace byly provázené mimořádným úspěchem. Díky tomu se pořadatelé rozhodli vsadit na českou módu i letos,“ říká Hana Schenková z Českého centra v Haagu. Organizátoři přehlídky projevili zájem o větší propojení s českými začínajícími umělci a díky Českému centru v Nizozemsku podnikli cestu na pražský designSUPERMARKET. Zaujal hlavně český šperk. Pozvání na Fashionclash pak na sebe nenechalo dlouhou čekat. České zastoupení patří k silným hráčům celé přehlídky.

PRVNÍ KROK -  A BUDOU DALŠÍ

Zaujmout nizozemské publikum není snadné, originální tvorba českých umělců si v nepřeberné mezinárodní konkurenci své místo stále hledá.  „České centrum je letos poprvé oficiálním partnerem Fashionclashe,“ uvádí Hana Schenková.  Podle ní by mělo díky podpoře Českého centra proniknout mistrovství českého designu do povědomí nejširší veřejnosti.  Doposud se v Nizozemsku považovaném za světovou designovou velmoc pod pojmem český design vybaví převážně skleněné produkty. O dalších odvětvích českého designu a módy se tady však příliš neví. „Tento trend chceme změnit, a proto považujeme účast českých značek na Fashionclashi za nemalý úspěch,“ přiznává Hana Schenková.

PŮLROK PŘÍPRAV

Přípravy na přehlídku začaly v prosinci 2014. České centrum tehdy podpořilo cestu kurátorů a zakladatelů Fashionclashe do Prahy s jasným cílem: dostat mladé umělce „do zóny“. Branko Popovič, Nawie Kuiper a Laurence Hamacher si v rámci loňského designSUPERMARKETU vybrali tři české značky. Nabídka k účasti na Fashionclashi na sebe nenechala dlouho čekat. Spolu s Barborou Procházkovou, Sofyí Samarevou a duem Blueberries budou na letošní maastrichtské přehlídce přítomni zástupci designSUPERMARKETu. „Podařilo se nám nastartovat propojení obou přehlídek, české a nizozemské. Věřím, že se spolupráce rozvine a že zastoupení české módy bude pro další ročníky festivalu už samozřejmostí,“ uzavírá Hana Schenková.

KLOBOUK JAKO UMĚLECKÉ DÍLO

Sofya Samareva na festival poveze kolekci, se kterou uspěla loni na designSUPERMARKETU v Praze. „V sérii pokrývek hlavy inspirovaných účesy přináším nový pohled na nošení klobouků. Nejde mi jen o funkčnost nebo zdobení hlavy, chtěla bych, aby si lidé hráli, experimentovali se svým oděvem,“ vysvětluje Samareva. Kromě toho připravila návrhářka v rámci Fashionclashe také klobouky pro přehlídku holandské designérky Joelle Boers. Jsou to modely inspirované přírodou a květinovými motivy.

PRODUKT, KTERÝ SE ZATŘPYTÍ

Markéta Richterová a Zbyněk Krulich jsou autory luxusních šperků Blueberries. Jedná se o doplňky vyrobené technologií 3D tisku, kdy speciální přístroj „vytiskne“ hotový trojrozměrný šperk nebo objekt. Rarita se stává synonymem nového přístupu v designérství.

ORIGINÁL2

Autorská dvojice Richterová-Krulich vnímá svou účast na maastrichtském „Fashion“ jako výzvu a na přehlídku se pečlivě připravuje. „Na festival se těšíme, určitě si užijeme týden plný originální módy. Český design šperk podle nás patří k světové špičce, takže doufáme, že v Maastrichtu budeme dobře reprezentovat,“ svěřil se Zbyněk Krulich. 

Nizozemské matadory v oblasti designu hodlá překvapit speciální instalací spočívající ve zbrusu novém pojetí prezentace šperků, která je připravena originálně a zcela na míru Fashionclashi. Jedná se o způsob, jenž Blueberries dříve nikdy nepoužili. V novém pojetí má zářit osvědčená kolekce Star a novější kolekce Frost.

FOLKLOR 21. STOLETÍ

Tvůrkyně oděvů PULSE Barbora Procházková přichází s novým projektem: „Rozhodla jsem se recyklovat svoji vlastní kolekci Bohemia, kterou jsem udělala v prvním roce svého studia. Byla inspirována českými tradičními kroji. Módní návrháři mohou alespoň částečně recyklovat své staré kolekce a být tak přátelštější k životnímu prostředí. Na druhé straně jsem si vědoma, že to může mít negativní dopad na oděvní továrny a jejich zaměstnance, kteří často pracují v nelidských podmínkách a potřebují svůj zdroj obživy,“ vysvětluje Procházková komplikovaná témata, kterými se při své tvorbě zabývá.

ZÁJEM SÍLÍ

Festival je rok od roku populárnější. První ročník se konal před šesti lety a od té doby se v rámci tohoto mezinárodního projektu prezentovalo více než 800 umělců ze 40 různých zemí. Čtyřdenní festival zároveň nabízí speciální program. Zhruba 35 designérů se představí v rámci své módní show. Zvláštní oddíl je vyhrazen pro výstavu věnovanou módnímu umění. Festival také poskytne prodejní část, kde si návštěvníci mohou zakoupit díla návrhářů.

DOPROVODNÝ PROGRAM

Kromě hlavních bodů programu, který probíhá v SAM-decorfabriek, bývalé továrně na keramickou dlažbu značky MOSA v Maastrichtu, pořadatelé připravili i doprovodný program. Prezentace, workshopy, prodejny a přednášky najdou návštěvníci na více než dvaceti místech po celém centru Maastrichtu.

 

 

Kontakt pro novináře: 

Česká centra
Petra Jungwirthová

tisková mluvčí Českých center
M: 725 890 030         
EM: jungwirthova@czech.cz                                               

 

 


ČESKÁ CENTRA

 

Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména českou kulturní scénu. Síť Českých center působí ve 22 metropolích a velkých městech na třech kontinentech. Generální ředitelkou Českých center je Vilma Anýžová. 

 

Česká centra pro český design a módu 

  • podporují účast českého zastoupení na významných mezinárodních přehlídkách, veletrzích a realizujeme doprovodné programy s designéry
  •  jsou partnery významných českých designových soutěží (Nový zboží, CzechGrand Design, Bienále Brno), vítězům cen zajištujeme zahraniční rezidenční stáže
  • organizují výstavy, módní přehlídky, workshopy a další akce pro prezentaci českého designu ve světě.

 


Naši partneři

DOPORUČUJEME:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



PARTNEŘI: