Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

TISKOVÉ ZPRÁVY

Oslavy výročí republiky zahrnou módu a design

Tisková zpráva, 7. 6. 2018, Česká centra – ústředí

Maastricht se již podesáté stává „městem módy“.  Od 15. do 17. června se tady koná jubilejní ročník festivalu zaměřeného na módu a design Fashionclash 2018.  Motto pro letošní rok zní „Fashion My Religion!“ Události se zúčastní více než 150 mladých designérů ze třiceti zemí, například z Německa, Itálie, Portugalska, Mexika, Peru, Austrálie, Finska, Polska a také z České republiky. Díky Českému centru Rotterdam se zde představí Michaela Čapková, mladá návrhářka, jejíž oděvní tvorba sklízí ovace doma i v zahraničí. Nizozemské publikum hodlá oslovit kolekcí inspirovanou výročím založení republiky.

Účast českých designérů na Fashionclashi se stává samozřejmostí až v posledních letech, a to zásluhou Dariny Zavadilové z designSupermarketu a Hany Schenkové z Českého centra Rotterdam. Vůbec poprvé se na světové scéně v Maastrichtu představili mladí čeští návrháři za podpory Českého centra v roce 2014. Podle Hany Schenkové oceňují Nizozemci především rukodělnou kvalitu, originál a kreativitu. 

BRANKO POPOVIČ, JEDEN ZE ZAKLADATELŮ FASHIONCLASHE:
„Na začátku byl naivní sen tří bývalých spolužáků a obrovské nadšení, které vedlo k založení festivalu. Fashionclash se v průběhu let stal respektovanou a vyhledávanou módní platformou. Prvního ročníku se účastnili návrháři ze tří států, postupem let počet narůstal, letos vítáme designéry z 30 zemí z celého světa.“ 

Oslavy stého výročí republiky lze pojmout mnoha způsoby, například vytvořením originální oděvní kolekce inspirované historií. Tuto formu zvolila talentovaná designérka Michaela Čapková. V loňském roce tady debutovala sólovou přehlídkou plastových pláštěnek, výsledek se dostavil okamžitě. Její prezentace byla zařazena v TOP 10 celého festivalu, což je v konkurenci matadorů z celého světa mimořádný úspěch. Zmínka o její kolekci byla dokonce v italské mutaci časopisu Vogue. Letos sem přijíždí s oděvními originály inspirovanými výročím republiky. 

MICHAELA ČAPKOVÁ, MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA: 
„Svou práci vnímám tak trochu jako výtvarný experiment, neboť s každou kolekcí hledám nové přístupy či pohledy.  Mně osobně je blízká poloha vytváření čehosi nového. Výsledkem nemusí být finální ‚produkt‘, ale třeba i nový výtvarný přístup, proces nebo myšlenka jako základ pro další tvorbu nebo hledání.“  

Autorka zvolila koncepci inspirovanou vznikem republiky z celoročního ateliérového projektu Power of Identity – Memory Fashion Message. Výchozí ideou pro její dámskou kolekci je „proměna“. Oděv podává svědectví o vztahu člověka a historického artefaktu. Původně vznikl jako předmět sloužící potřebě, ale postupně se jeho funkce proměňuje - pozvedá do uměleckého díla (například po umístění do muzea). Pro originální sérii osmi modelů sestávající z patnácti oděvů se Čapková rozhodla zvolit tradiční český materiál kanafas. Z této látky se od 15. století šily peřiny, závěsy, utěrky, či tradiční sukně „konofasky“ (od slova konopí / původní vlákno) a jiné součásti prostého lidového oděvu. Výsledná forma vznikla propojením konkrétních artefaktů. Dva modely z této kolekce se představily už začátkem roku v Tokiu. Oděvy vyvolaly u Japonců velkou odezvu a tento úspěch přesvědčil návrhářku o výjimečnosti tématu. 

Použitý kanafas se odvolává na tvorbu Evy Jandíkové. Textilní výtvarnice vychází z původních vzorů tkaniny. V oděvech Čapkové jsou nově aplikovány krystaly „chatony“ společnosti Preciosa, poukazující na dlouhou tradici českého sklářského a bižuterního průmyslu. 

O netradiční uvedení na Fashionclashi se postará tanečnice Andrea Vykysalá – Benková, která svou performancí přiblíží koncept celé kolekce. 

HANA SCHENKOVÁ, ČESKÉ CENTRUM ROTTERDAM: 
„Spolupráce s Fashionclashem je inspirující v tom, že dáváme prostor talentovaným a zručným českým módním návrhářům a designérům. Organizátoři o ně mají velký zájem. Díky účasti tvůrců z České republiky se v Nizozemsku postupně zvyšuje povědomí o české módě a designu. Své práce zde v minulosti s velkým úspěchem představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová, Linda Zabílková, Sofya Samareva a Nastassia Aleinikava, dnes již zavedená jména v oblasti módy a designu.

Letošní Fashionclash má charakter třídenní módní „pouti“ (tzv. The Route) se zastávkami na šestadvaceti místech konání přehlídek, performancí, workshopů a debat. Hlavní část programu probíhá v SAM–decorfabriek, bývalé továrně na keramickou dlažbu značky MOSA v Maastrichtu. Zneklidňujícím mottem „Fashion My Religion“ se organizátoři snaží o dialog publika s návrháři na aktuální témata (móda a náboženství, tradice a modernita). 

 

Michaela Čapková 
vystudovala Ateliér Design oděvu a obuvi na UMPRUM pod vedením Liběny Rochové. Vytváří limitované kolekce, ráda experimentuje a hledá nové přístupy. Důraz klade na vývoj produktu, kvalitu materiálu a zpracování. Mladá návrhářka se díky Českým centrům uvedla v zahraničí v průběhu let několikrát. Například v rámci projektu Ikonická Recyklace a Japonsko - klidná síla v Tokiu, New Yorku, Vídni a Hamburku. Její kolekce HOODIEMONKS zaskvěla během výstavy International Fashion Showcase v Londýně. Na nizozemském Fashionclashi se letos představuje již podruhé. 

 

Fashionclash
Festival organizují tři absolventi Akademie výtvarných umění v Maastrichtu, Branko Popovič, Nawie Kuiper a Laurens Hamacher. Jedinečná multioborová platforma umožňuje setkávání mladých tvůrců ze všech oblastí, od šperků, doplňků, oděvů až po divadlo, film či tanec. Hlavním cílem je propojit talenty z různých odvětví a oslovit nejširší publikum včetně laické veřejnosti. Vstup na festival je zdarma, zpoplatněné jsou pouze přehlídky. Fashionclash je považován za jeden z nejlepších a nejlépe organizovaných festivalů svého druhu v Nizozemsku. Letos se v Maastrichtu koná již 10. ročník. 

 

ČESKÁ CENTRA

Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 22 velkoměstech na třech kontinentech. V loňském roce uspořádala Česká centra více než  2 300 akcí (výstav, veletrhů, přednášek a prezentací) a oslovila více než 2,8 mil. Návštěvníků. Od února 2018 je generálním ředitelem Českých center Ondřej Černý. 

 www.czechcentres.cz

 

ČESKÁ CENTRA V RÁMCI OSLAV VÝROČÍ 2018

Česká republika si v letošním roce připomíná důležitá výročí, a to jak doma, tak v zahraničí. O zprostředkování významu českých historických milníků ve světě se zasazují také Česká centra. V průběhu roku 2018 chystají prezentovat historii naší země z několika úhlů pohledu prostřednictvím projektů oslavujících výročí stoleté historie naší země či událostí kolem roku 1968. Šíře spočívá především v programové nabídce. Sestává z pěti tematických okruhů tvořených kapitolami Československá státnost, Pražské jaro, Dědictví českého jazyka a literatury, Czech Innovation Expo,  CzechImage. V rámci zmíněných okruhů je plánováno více než 10  projektů z oblasti filmu, literatury, designu i výtvarného umění. Na realizaci nabídkové řady se podílela celá řada významných osobností, oborových partnerů a institucí. 

 

Kontakt pro novináře:
Oddělení strategie a marketingové komunikace
Petra Jungwirthová, M: 725 890 030, E: jungwirthova@czech.cz; komunikace@czech.cz; T: 234 668 237, 234 668 241, 234 668 251

 

 


 

 

Tisková zpráva ke stažení: 


 


Naši partneři

DOPORUČUJEME:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



PARTNEŘI: