Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

NOVINKY

Česká fotografie dobývá Milán a Brusel

České centrum Milán ve spolupráci s Galerií Expowall připravilo v rámci milánského Photoweeku dvě exkluzivní výstavy v prestižních výstavních prostorách Královského paláce (Palazzo reale) v Miláně. Výstavy odhalují atmosféru dvou významných historických událostí, a to osvobození na jaře v roce 1945, a Pražské jaro v roce 1968. Pražské jaro reflektuje i belgická premiéra výstavy „Invaze 68“ Josefa Koudelky. Výstava se představí v prostorách bývalé botanické zahrady, dnes galerii Le Botanique, a v Bruselu ji zahájí sám autor.

České centrum Milán uvede v Itálii dvě fotografické výstavy. Jedná se o unikátní událost pro českou fotografii v Itálii, která vznikla z iniciativy Českého centra v Miláně a galerie Expowall na základě jednání s milánským Photoweek, Městem Milán a Palazzo reale a za podpory Galerie Expowall.

Josef Sudek: Topografie sutin. Praha 1945.
Královský palác | od 5. června do 1. července 2018

Těsně po skončení druhé světové války se vydal dnes světově uznávaný́ český fotograf 20. století fotograf Josef Sudek (1896–1976) do ulic Prahy, aby dokumentoval škody, které zde válka napáchala. Vznikl tak neobvyklý soubor bezmála čtyř stovek snímků jak dokumentačního, tak uměleckého charakteru, které zachycují zničené stavby, deinstalované sochy či ochranná protipožární a protiletecká opatření. Snímky odhalují dnes již skrytou a bolestnou minulost města prostřednictvím vnímavého pohledu světoznámého fotografa citově připoutaného ke „svému“ městu, a schopného tak zachytit jeho skrytou poetiku. Výstava pochází ze sbírky negativů uchovaných na Ústavu dějin umění AV ČR v Praze a představuje čtyřicet dosud nezveřejněných fotografií ve formě nových zvětšenin.

Výstava je připravena Institutem dějin umění Akademie věd ČR v Praze v rámci projektu Sudek Project.

Pražské jaro 1968 - 1969
Královský palác | od 5. do 24. června 2018

U příležitosti 50. výročí od Pražského jara vznikla ve spolupráci Leica Gallery v Praze, galerie Expowall v Miláně, Dany Knydrové a Českého centra Milán výstava dokumentující události z roku 1968 až do pohřbu Jana Palacha. Výstava představí výběr 45 fotografií od 22 významných českých fotografů a ze 4 archivů. Nejedná se o dobové zvětšeniny, neboť v 70. a 80. letech nebylo v Československu možné fotografie zachycující invazi vojsk či události kolem smrti Jana Palacha vůbec vystavit a negativy většinou autoři pečlivě uschovali. Všechny fotografie jsou vytištěny ze scanů, které byly pořízeny z originálních negativů a díky této technice je jejich kvalita velmi dobrá.

 

České centrum Brusel v červnu uvede výstavu s názvem Invaze 68, která je součástí série připomínek roku 68, organizované Českým centrem Brusel a partnery. Patří mezi ně také cyklus filmů československé nové vlny v bruselské Cinematek, řada diskusí s pamětníky i historiky a výstava v Evropském parlamentu.

Invaze 68
galerie Le Botanique | od 14. června do 12. srpna 2018

Od 14. 6. do 12. 8. bude v bruselské galerii Le Botanique vystaveno 169 fotografií Josefa Koudelky, které se staly mezinárodním symbolem sovětské okupace Československa. Fotografie z invaze vojsk Varšavské smlouvy vznikly v Praze v srpnových dnech následujících těsně po invazi. Josef Koudelka (*1938, Boskovice), známý spíše jako divadelní fotograf, se zrovna vrátil z Rumunska, kde zachycoval každodenní život tamních romských rodin. Reportážní fotografii se nikdy nevěnoval. To se ale změnilo během noci, kdy spontánně dokumentoval konfrontaci mezi Čechoslováky a sovětskými vojáky a dění v ulicích během dalších dní.

Koudelkovy fotografie pak byly propašovány ze země a publikovány ve Spojených státech i jinde v zahraničí pod pseudonymem P.P. (Prague Photographer). Koudelka sice Československo záhy opustil, ale k autorství se ještě šestnáct let nepřiznal, aby neohrozil svou rodinu. Později za sérii dostal Zlatou medaili Roberta Capy. Roku 1971 se Koudelka připojil k fotografům společnosti Magnum Photos a zařadil se tak po bok takových jmen jako Henri Cartier-Bresson a Robert Delpir.  Mezi jeho další nejznámější projekty patří Gypsies (Cikáni, 1975) a Exiles (Exily, 1988).

„Letošní fotografické bienále Summer of Photography, které tradičně probíhá v řadě bruselských galerií, se bude týkat právě roku 1968,“ říká ředitelka Českého centra Brusel Jitka Pánek Jurková. „Koudelkova výstava bude jednou z nejvýraznějších, díky prestiži galerie i přítomnosti samotného fotografa. Pro zdejší publikum půjde o nečekané zpracování tématu roku 1968. Belgičané si pod osmašedesátým většinou přestaví studentské bouře v kampusech a dělení lovaňské univerzity. Sovětská invaze je k tomu výrazným kontrastem.“

 

 


Naši partneři

 

 

 

 

Doporučujeme