Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

NOVINKY

Ateliér animované tvorby Univerzity Tomáše Bati (4.–13. 9.)

Česká centra ve spolupráci s vybranými vysokými školami a filmovými festivaly uvádějí speciální program pásem animovaných filmů, jimiž vzdávají hold současné české animaci, která vždy patřila a dodnes patří k rodinnému stříbru česk(oslovensk)é kinematografie. Mezi 4. a 13. zářím se představí Ateliér animované tvorby Univerzity Tomáše Bati.

Filmy můžete po bezplatné registraci na Dafilms zhlédnout zde:

Projekce filmů se uskuteční on-line prostřednictvím platformy Dafilms, která má mezinárodní dosah a renomé. Filmy budou opatřeny anglickými titulky, pokud nejsou jazykově bezbariérové.







Pásmo pro dospělé

Stopáž: 1 h 15 min

Egon Bondy o filozofii a vůbec (Veronika Zacharová, 2017). Krátká, hravá a příjemně stylizovaná „studie“ je autorskou interpretací myšlenek Egona Bondyho – známého českého básníka, spisovatele a především filozofa.  

Duchařina (Alžběta Göbelová, 2017). Animovaný dokument, který zachycuje pátrání jednoho zesnulého amatérského filmaře po příčině vlastní smrti. 

Veselka (Zuzana Čupová, 2017). Živoucí snímek stojící na strhujícím rytmu, a to jak zvukovém, tak vizuálním. Autorce se ve víru pulsujících obrazů podařilo zachytit tradiční českou vesnickou svatbu s jejími folklorními zvyky a prvky.

Tak daleko, tak blízko (Mikkel Odehnalů, 2016). Daleko na severu se blíží první sněhová bouře. Ve vodním odrazu se objeví bílý vlk. Zdá se, že jeho osamělá cesta přes severní pustinu nemůže mít dobrý konec. Osud mu však postaví do cesty něco, za co stojí za to bojovat. 

Domov (Alena Baranava, 2016). Člověk v hospodě vypráví svým známým zážitky z cestování, všechno co na svých výpravách viděl a potkal. Exotické země, nové vůně a chutě, lidi s jinou barvou pleti, náboženství, lásku, kamarádství a možná i štěstí. Ale co potom znamená být doma? 

Jedlíci brambor (Martin Kukal, 2014). Pocta Vincentu Willemu van Goghovi, umělci, který prošel zemi brabantskou. 

Feedback (Filip Javora, Ondřej Javora, 2016). Ed je zcela normální člověk, žije na obyčejném předměstí se svou obyčejnou rodinou a má nezajímavé zaměstnání v oblasti letištní bezpečnosti. Tento film ukazuje s velkou hybností a nadsázkou, že na lidech jako Ed záleží a jak přesně může jeho neznalost a nezodpovědnost způsobit značnou škodu. 

O šunce (Eliška Chytková, 2012). Snímek o všednostech, šedi a stereotypech běžného života. Ale také o dětské, čisté hře na boha a o fantazii, která byla dlouho držena v řetězech a pak v plné síle vypuštěna na svobodu.  

Krkavčí matka (Noemi Valentíny, 2015). Krkavčí matka je animovaná balada inspirovaná příběhy o dobách, kdy byly osudy mužů svázány s osudy ostatních bytostí. Muž a žena nesou břemeno v podobě svého syna, dítěte s havraním zobákem a drápy. 

Čtyři děti v prázdném domě (Adéla Kovářová, 2014). Hororový příběh o dětech, které zůstaly samy doma. Jejich hra možná přivedla něco zvenčí. Možná to jsou jen stíny, možná se za nimi něco skrývá. 

Odměna (Martin Kukal, 2013). Jeden den Bjarghuse a jeho psa. Cesta sem a tam z boudy na vysokou skálu. Souboj živlů, mysli a času. 




Pásmo pro děti

Odkaz: https://vimeo.com/showcase/7008302

Heslo: animacezlin

Stopáž: 47 min

The Aping (Filip Javora, 2014). Neobvyklá návštěva v ZOO… 

Jaro (Kateřina Čupová2014). Lyrická pohádka o konci zimy a počátku jara. 

Ty se máš! (Zuzana Brachaczková, 2013). Krátký animovaný film o slepici, která si myslela, že má těžký život. Příběh o povinnostech, touze po odpočinku, naivní závisti a absurditě. 

Kde rostou motýli (Vladimíra Macurová, 2012). Malá čerstvě narozená bytost přichází do světa fantazie, ve kterém potkává další bytosti a hledá mezi nimi přátelství. Poetický příběh o hledání spřízněné duše. 

Dinosauři (Dao Thi Thuy Linh, 2012). Film vypráví o dinosaurech, lidech a obecně o životě.  

Jak zachránit princeznu (Alžběta Göbelová, 2013). V pohádkách je známo, že každý princ si svoji princeznu musí zasloužit. Musí ji zachránit z věže nebo bojovat s drakem. Film Jak zachránit princeznu vypráví příběh o jednom mladém princi, který má takový sen. I když je jeho cesta k nevěstě mnohem komplikovanější, než očekával, on se nevzdává. 

Atlas draků (Veronika Kuncová, 2016). Příběh o vztahu dcery ke svému otci. Dcera vzpomíná na papírového draka, který je poměřován s mytologickými a fantazijními draky. Ukazuje se však, že její drak je tím nejlepším druhem draka, protože jej vyrobil její otec. 

Erwin (Petr Jindra, 2015). V malém domku žije paní se svou kočkou Erwin, která miluje krabice. Jednoho dne si paní pořídí novou mikrovlnku. Když kočka spatří novou moderní krabici, nic ji nezastaví. Paní dělá vše, co může, aby změnila názor kočky. Nakonec se vyplatí lest. 

Co medvědi rádi (Veronika Zacharová, 2015). Věděli jste, že medvěd grizzly není takový samotář, jak o něm lidé tvrdí? Toto a další čtyři zajímavá fakta ze světa medvědů najdete v krátkém animovaném filmu Co medvědi rádi

Třešňový strom (Eva Dvořáková, 2017). Animovaný film Třešňový strom, založený na nadsázce, překvapení a improvizaci, ukazuje tvorbu nástěnného obrazu, který se sám formuje a žije svým vlastním životem. Film zachycuje vztah mezi postavami z obrazu, obraz sám je ale křehký a může být ovlivněn skutečným světem. 




O Ateliéru animované tvorby UTB

Ačkoli je tradice zlínské animace dlouhá, až v posledních letech zaznamenal Zlín odklon od důrazu na autorskou tvorbu, tedy na vzdělávací proces, který má vychovávat režiséry. Nyní už si neklade za cíl produkci osobitých autorských výpovědí určených pro festivalové publikum, nýbrž se soustředí především na to, aby si studenti osvojili co nejlépe řemeslné dovednosti, naučili se pracovat v týmu, potkali se se studiovou praxí a úžeji profilovali svou vlastní profesionální dráhu. Přesto se v průběhu studia (především díky absolventským pracím) daří vytvářet komplexní animovaná díla. Ta se čím dál tím více objevují v soutěžích významných mezinárodních festivalů (mj. Annecy, Cannes, Berlinale, Hiroshima) stejně jako v distribucích po celém světě (např. ve vysílání HBO).

Jedním z cílů Ateliéru je prezentovat nejen tvorbu svých studentů, ale také informovat o tom, jak se daří české animaci vůbec. Kromě mnoha projekcí pořádá Ateliér mj. také sérii přednášek o tom, jak animovaný film vzniká či jak se (ve Zlíně) učí. 

V posledních dvou letech zaujala kolekce filmů Ateliéru několik prestižních festivalů a institucí. Započala spolupráce s Českými centry a konkrétně spolupráce s Českým centrem Stockholm byla shledána velmi úspěšnou: vedle prezentace výuky animace se konaly také workshopy o animaci pro tamní školy. Prezentace byly zorganizovány také na velvyslanectví České republiky ve Washingtonu, D. C., pro studenty filmových univerzit v Los Angeles a v Moskvě. Další spolupráci Ateliér navázal s CalArt v Kalifornii a se studii DreamWorks a Pixar. 




 

 


DOPORUČUJEME:

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 




PARTNEŘI: