Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Novinky

Česká móda a design na Fashionclash Maastricht 2016!

28.06.2016: Mezinárodní festival módního designu Fashionclash v Maastrichtu přivítá ve dnech 30. června až 3. července návrháře a umělce spjaté s módou a designem z celého světa. Prestižní multioborová platforma zprostředkuje setkání mladých a začínajících tvůrců ze všech odvětví: od textilního designu přes šperkařství či doplňky až po fotografii, film a tanec. Hlavním cílem Fashionclashe je propojit talent, různé disciplíny, kulturu a oslovit široké publikum skrze módu. Letošní ročník opět počítá s reprezentativní českou účastí.

V pořadí osmý ročník hostí početnou delegaci českých designérů. Za podpory Českého centra v Nizozemsku se zde představí  Sofya Samareva, módní kolektiv dry milk of virgin mary a šperkařské sdružení UNOSTO - designéři, které si v rámci pražského festivalu designSUPERMARKET 2015 vybrali kurátoři a zakladatelé Fashionclash Nawie Kuiper a Branko Popovič.  Dále do Maastrichtu zavítají Hana Frišonsová & Michaela Karásek Čejková, Petra Pitelková se značkou Petiteé, Roman Častulík, Pavlína Miklasová, Martina Martišková, Lucie Erban Marešová, tvořící pod značkou LEM a výrobci designových interiérových doplňků Fain Wood (vítěz Ceny návštěvníků designSUPERMARKET 2015).

České centrum začalo spolupracovat s Fashionclashem před necelými dvěma lety, kdy podpořilo cestu kurátorů a zakladatelů Fashionclash na designSUPERMARKET do Prahy. Zde se seznámili s českým designem a vybrali účastníky na loňský festival – Barboru Procházkovou, Sofyi Samarevu a tvůrce šperků Blueberies (Markéta Richterová a Zbyněk Krulich). Tak začala i spolupráce Fashionclashe a designSUPERMARKETU, jehož zástupci letos na oplátku opět zavítají do Maastrichtu, kde si osobně vyberou nizozemské návrháře, které pozvou do Prahy na designSUPERMARKET 2016. Díky této reciproční spolupráci mají designéři (vybraní v rámci designSUPERMARKETu 2015) na festivalu Fashionclash 2016 bezplatnou účast. Česká móda však měla v Maastrichtu své zastoupení i dříve. S velkým úspěchem se na minulých ročnících festivalu představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová a Linda Zabílková, jména, která ve světě módy nejsou žádnými nováčky.

Hana Schenková, čESKÉ CENTRUM V NIZOZEMSKU:

„Český módní design se právě díky účasti na této přehlídce začíná dostávat do zdejšího povědomí odborníků a veřejnosti. Letošní početné české zastoupení je nesmírným úspěchem, je to doposud největší česká účast na přehlídce tohoto druhu v Nizozemsku. Pro mladé návrháře je to ideální místo pro setkání a inspiraci. Maastricht bude po čtyři dny ve znamení české módy a designu. Nizozemci, dychtiví po nových věcech, jsou v tomto ohledu vděčným publikem.“  

 

BRANKO POPOVIČ, JEDEN Z KURÁTORŮ FESTIVALU:  

„Mám velkou radost, že můžeme přivítat takové množství talentovaných designérů z České republiky.  Dokazuje to důležitost podpory talentovaných umělců a partnerství s designSUPERMARKETem a Czech Fashion Council, kterých si velmi ceníme.“

 

Darina Zavadilová, kreativní ředitelka designSUPERMARKETu:

„Je skvělé, že se daří prostřednictvím spolupráce několika rozmanitých institucí a organizací opakovaně realizovat mezinárodní projekt, který může mít zásadní význam v profesním životě českých designérů. Jedná se o naplnění základní filozofie našeho festivalu.“

Festival se každým rokem rozrůstá a nabývá na popularitě. První ročník se konal před sedmi lety a od té doby se v rámci tohoto mezinárodního projektu prezentovalo více než 900 umělců ze 40 různých zemí. Letos se čtyřdenního festivalu zúčastní více než 100 módních návrhářů z 30 zemí 5 kontinentů. Tématem letošního ročníku je minulost jako inspirační zdroj (heritage). Připraven je bohatý program na mnoha místech v centru Maastrichtu. 26 designérů se představí v rámci své módní show. Návštěvníci zde dále najdou prodejní přehlídku, výstavy, fashiontalks, prezentace, přednášky, filmové představení či workshopy.

  ……………………………………………..

dry milk of virgin mary

Fashion kolektiv dry milk of virgin mary tvoří pět studentek módního designu Kateřina Hynková & Mia Jadrná & Eliška Knotková & Tereza Švolíková & Maria Nina Václavková.

„V kolekce oděvů a doplňků, kterou vezeme na Fashionclash, si hodně hrajeme se strukturami a haptickým povrchem. Baví nás konfrontovat tradiční řemeslné techniky a nové materiály. Používáme střihově čisté formy, které pokrýváme různými texturami, které samy vytváříme,“ upřesňuje Maria Nina Václavková za kolektiv dry milk of virgin mary. Tyto společné myšlenky interpretuje každá z designérek svým osobitým způsobem, což jako celek působí různorodě, ale harmonicky.

 

Sofya Samareva

Sofya Samareva bude v Maastrichtu, podobně jako loni, prezentovat originální pokrývky hlavy inspirované účesy. V letošním roce bude mít na festivalu již samostatnou přehlídku. Připravovaná premiérová kolekce se jmenuje Medieval Pajamas. Vychází z kontrastu soudobého uvolněného casual oblečení a škrobených až pitoreskních středověkých klobouků. Jednotlivé modely jsou inspirovány charakteristickým pohybem „oblékaní pyžama s rukama nad hlavou“, který symbolicky připomíná známé špičaté siluety gotických henninů.

 

UNOSTO

Sdružení UNOSTO vzniklo v roce 2011 jako platforma pro propagaci českého šperku a talentovaných šperkařů. Členy UNOSTO jsou šperkaři Markéta Richterová, Klára Šípková, Kateřina Řezáčová, Lucie Houdková, Alena Ehrenbergerová Hesounová, Karla Olšáková, Kateřina Matěchová, Martin Verner, Nastassia Aleinikava a kurátorka Tereza Vernerová Volná. Cílem skupiny je oživení debaty o současném šperku v domácím i zahraničním kontextu, a to zejména prostřednictvím výstav, workshopů a spolupráce s českými i zahraničními designéry nejen z oblasti šperku. Autorem vizuálního stylu UNOSTO je grafický designér Jan Kloss. Skupina má za sebou řadu výstav a prezentací v České republice i v zahraničí.

 

 

Kontakt pro novináře:

Oddělení komunikace a marketingu
Petra Jungwirthová, tisková mluvčí Českých center: M: 725 890 030, E: jungwirthova@czech.cz;
komunikace@czech.cz; T: 234 668 237, 234 668 241, 234 668 251.  

 


 

ČESKÁ CENTRA (ČC)

Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí pro propagaci České republiky v zahraničí. Na mezinárodním poli prosazují zejména české kulturní a kreativní průmysly a zaměřují se také na oblast vědy, výzkumu a inovací. Síť českých center působí ve 22 velkoměstech na třech kontinentech. V loňském roce uspořádala Česká centra  více než 2 300 akcí (výstav, veletrhů, přednášek a prezentací) a  oslovila téměř 2,5 mil. návštěvníků. Z toho více než 70 patří do kategorie „design“. Od srpna 2015 vede Česká centra Zdeněk Lyčka.

Podle analýzy Ekonomic Impact v roce 2015 přinesla 1 Kč vložená do činnosti ČC v zahraničí dalších 2,84 Kč externích zdrojů a partnerství. Každou korunou vloženou do propagace ČC získala ČR celkově 3,84 Kč pro propagaci země.

 

Česká centra pro český design ve světě

  • podporují účast českého zastoupení na významných přehlídkách a  veletrzích v zahraničí;
  • realizují doprovodné programy s designéry;
  • jsou partnery řady významných českých designových soutěží, např. Nový (Z)boží, CzechGrand Design, Bienále Brno;
  • vítězům cen zajištují zahraniční rezidenční stáže;
  • organizují výstavy, press-tripy pro novináře, kurátorské cesty, módní přehlídky, workshopy a další akce pro prezentaci českého designu ve světě;
  • v roce 2015 zajistila českou účast na světových veletrzích a přehlídkách: International Fashion Showcase (Londýn), Řez/Incision na Schmuck (Mnichov), Berlin Fashion Week (Berlín), Milano Design Week (Milán), Bratislava Design Week (Bratislava), TENT London (Londýn)…

 

dry milk of virgin mary  Taja Spasskova SofyaSamareva_photo_Peter_Stigter
UNOSTO  Michal Ureš; Nastassia Aleinikava

 

 

 

 

 

 


Naši partneři

 

 

 

Doporučujeme