Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

26.3.2020 19:00

*** ODLOŽENO *** Pocta Ivanu Passerovi: Fádní Odpoledne & Intimní Osvětlení

Pocta nedávno zesnulému režisérovi Ivanu Passerovi. Filmová anekdota Fádní odpoledne z roku 1964, natočená podle povídky Bohumila Hrabala, zachycuje obyčejné, vskutku fádní nedělní odpoledne v předměstské hospodě. Film byl promítán v soutěži XIV. mezinárodního filmového týdne v Mannheimu v roce 1965 a získal Zlatý dukát v kategorii krátkých filmů. Intimní osvětlení, snímek z roku 1965, je jediným dlouhometrážním filmem Ivana Passera tzv. československé nové vlny 60. let. Film je pozoruhodnou sondou do atmosféry dobového života a zároveň osobitou studií mezilidských vztahů. Film byl digitálně restaurován v roce 2016.

26. března, 19:00
V kině

AKCE ZRUŠENA

RSVP

FÁDNÍ ODPOLEDNE
Režie: Ivan Passer, 1964, 14 min, Československo
Úvodní slovo: Irena Kovářová

Filmová anekdota o hospodě a fotbalu podle povídky Bohumila Hrabala.
Režijní debut Formanova spolupracovníka Ivana Passera z roku 1964, natočený podle povídky Bohumila Hrabala, byl zamýšlen do povídkového hrabalovského filmu Perličky na dně. V distribuci však byl promítán jako samostatný krátký film.

Zachycuje obyčejné, vskutku fádní nedělní odpoledne v předměstské hospodě, v době kdy většina štamgastů odešla fandit svému mužstvu na fotbalový stadion. Zatímco pár staříků mudruje o fotbale, neznámý mladík provokuje hospodského tím, že si ničeho nevšímá a zaníceně čte jakousi knížku. A z elegantní dámy, která se prochází před lokálem a na někoho čeká, se možná vyklube samotná Smrt…
Film byl promítán v soutěži XIV. mezinárodního filmového týdne v Mannheimu v roce 1965 a získal Zlatý dukát v kategorii krátkých filmů.

INTIMNÍ OSVĚTLENÍ
Režie: Ivan Passer, 1965, 71 min, Československo

Jeden z významných snímků tzv. nové československé vlny 60.let, který byl zařazen mezi desítku nejlepších domácích filmů všech dob. Celovečerní debut scénáristy a režiséra Ivana Passera je současně jeho jediným dlouhometrážním filmem, který natočil v tehdejším Československu. Na námětu a scénáři s Passerem spolupracovali Jaroslav Papoušek a Václav Šašek. V této osobité smutné komedii se na malém městě po deseti letech setkávají dva spolužáci - hudebníci: jeden je členem oblastního symfonického orchestru, druhý to dotáhl na ředitele městské hudební školy, staví rodinnou vilku a hraje na pohřbech. Film byl v roce 2016 digitálně restaurován.

O Ivanu Passerovi

Ivan Passer byl jedním z klíčových autorů „nové vlny“ československé kinematografie, skupiny mladých lidí, kteří v šedesátých letech vytvořili energické a transgresivní filmové hnutí a odtrhli se od zásad tvrdého socialistického realismu. Passer nebyl jen autorem scénářů svých vlastních filmů, ale pracoval také na scénářích prvních čtyř filmů jeho krajana, přítele a kolegy Miloše Formana: Konkurz (1963), Černý Petr (1964), Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hasičský ples (1967). Vnuk tichého scénáristy a syn židovského páru pronásledovaného nacisty, Ivan byl rebelantský chlapec, poslaný do internátní školy, kde se skamarádil s Milošem. Společně šli studovat kinematografii na FAMU v Praze, ale mladý Ivan byl nakonec z akademie vyloučen. Do té doby získal zkušenosti s tvorbou filmu, a měl klíčové přátele, jako je kameraman Miroslav Ondříček. S Formanem a dalšími přáteli natočili své první filmy.

V roce 1965 udělal Passer pozoruhodný první celovečerní snímek Intimní osvětlení, film impresionistické inspirace, který okamžitě vytvořil jeho jméno jako nadějného nového režiséra. Během druhé světové války byl přímo vystaven násilí a věřil, že je nebezpečné jej reprezentovat ve filmech: násilí, řekl, ovlivňuje „některé  lidi, kteří nejsou schopni realizovat rozdíl mezi realitou a fantazií“.

Po emigraci do USA natočil svůj první americký debut Born to Win (1971), komplexní portrét kadeřníka závislého na heroinu, Law and Disorder (1974), Silver Bears (1977), komedie o bankéřích a praní špinavých peněz, a kultovní film Cutter's Way (1981), ve kterém válečný veterán vyšetřuje zločin, přestože má pouze jedno oko, jednu ruku a jednu nohu. Pro televizi režíroval biopic Stalin v roce 1992.

Passer vyučoval film na Univerzitě Jižní Californie a přednášel studentům na zahraničních filmových akademiích. Zemřel v Renu v Nevadě 9. ledna 2020.



 

Místo konání:

Bohemian National Hall, 321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

26.3.2020 19:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala