Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

10.10.2019 0:00 - 20.1.2020 0:00

Adam Vačkář: Afterlife

“Chceš, chceš a jen chceš. Příliš věříš sám v sebe. Již nevěříš v přírodu. Je od tebe příliš izolovaná. Abstrahoval jsi ji. Je velmi špinavá, poškozená a smutná. Když cestuješ po dálnici života a kolem všech rozdrcených zvířat tvé oči se lesknou. V dnešní době tě nepotěší, když se díváš na fotografie přírody. Ach, mohou být stejně krásné jako vždy, ale neznamenají, že se cítíme stále víc nervózní? Vytváříme víc trápení než míru?”

                                                                                                                      Joy Williams, Ill Nature

 

Samozřejmě, že ano, protože jen my dobře víme, že jsme na pokraji ztráty všech neobyčejných údivů, které můžeme vidět na těch přehnaně upravených idylických obrazech, k prasknutí nadpřirozené barvy a do očí bijící průvodci, dokumenty o zvířatech nebo nejnovější národní geografická specialita - ironie. Právě tyto obrazy, které zanechávají “špatný pocit” nás stále více informují o tom, že děláme příliš málo, příliš pozdě. Cítíš to? Vina? Lítost? Teď by mohl být ten správný moment stát se aspoň trochu hysterickým. Laura Amann, říjen 2019 (volně přeloženo, kráceno)

Adam Vackář dlouhodobě vytváří simulátory ekologické a sociální reality spotřebitelského systému. Z jeho vzdělávacích a sociálně orientovaných projektů založených na konkrétní ekologické krizi v pohoří Atlas v Maroku se jeho práce postupně proměnila v společensky kritickou dystopii budoucnosti. Ve svých nejnovějších projektech se zabývá post-apokalypsou, krásou toxicity a marnosti destrukce. Adam ve svých instalacích využívá různé typy průmyslových odpadů - sklo, plast a ocel kombinovanou se dřevem a jinými přírodními a nalezenými odpady. Jeho díla jsou ovlivněna intuitivní estetikou českého surrealismu, ve kterém malované objekty stimulují asociativní myšlení. Cílem umělce je vytvořit hypotetickou realitu, kde je odpad přijímán jako součást toxické reality. Stromová kůra se stává obrazem možné budoucí situace, která je nenávratně blízko, obraz vnímající znečištění ekosystému jako převládající aspekt, který působí jako varovný signál a důkaz o budoucnosti, která se již stala přítomností.

Produkce pro masovou společnost, devastace způsobená industrializací, technologie hromadné výroby a distribuce. Tyto společenské problémy nám Vačkář nastiňuje v jeho objektech, které tak nabírají tajemnou, zcela reálnou představu o budoucnosti.

Adam Vačkář patří mezi spoluzakladatele kolektivu Hope Recycling Station, který organizuje přednášky a projekty s mezinárodními umělci, kurátory, spisovatele a filozofy.

Studoval na pražské UMPRUM, poté pokračoval ve studiu v Paříži na École nationale supérieure des Beaux-Arts v Paříži. Jeho práce byly prezentovány v kolektivních i samostatných výstavách v Centre Pompidou v Métách, v pařížském Palais de Tokyo, v Galerii hl. m. Prahy, v Národní galerii, v belgickém kontextu pak SMAK gallery v Gentu a dalších.

Kde:  FdG Projects - Frédéric de Goldschmidt Collection, 11, Rue de Barchon, 1000 Brussels

Kdy: 10. 10. 2019 – 20. 1. 2020

Otevírací doba: po předchozí domluvě

 

Místo konání:

Datum:

Od: 10.10.2019 0:00
Do: 20.1.2020 0:00

Organizátor:

České centrum je spoluorganizátor akce


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala