Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

24.9.2020 19:00

Přednáška o umění: Cesta do amerických muzeí — Kupka, Kolář, Jetelová

České Centrum New York přináší online přednášku uznávané kurátorky výtvarného umění Mileny Kalinovské, zaměřenou na tři významné české umělce ze tří různých generací a jejich cesty do amerických muzeí. Připojte se k nám na Zoomu a dozvíte se o tom, jak František Kupka, Jiří Kolář a Magdalena Jetelová získali uznání na americké i světové umělecké scéně na základě jejich průkopnických děl, které budete mít možnost zhlédnout.

24. září v 19:00 (EDT) / 25. září v 1:00 (SEČ) na Zoomu 

Registrace nutná. Registrovat se můžete zde.



Jiří Kolář – Tvář pro rok 1969. Foto kredit: Neues Museum Nuremberg. | František Kupka – Kosmické jaro I. & Magdalena Jetelová – Židle. Foto kredit: Národní galerie Praha.


František Kupka, Jiří Kolář, Magdalena Jetelová. Jak tihle tři čeští umělci zapadají do světového umění? Ve své přednášce Milena Kalinovská vysvětlí právě to, jak se těmto třem umělcům a jejich inovativním dílům povedlo proniknout za hranice české/československé scény a stát se mezinárodně uznávanými jmény. Podívejme se na to, co bylo potřeba, aby je a jejich díla obdivovali mimo jiné (v tomto pořadí) Alfred Barr, americký historik umění a první ředitel slavného muzea Moderního umění (MoMA); Thomas Messer, ředitel Solomon R. Guggenheimova muzea; a Linda Shearer, kurátorka v oddělení obrazů a soch v MoMA.

František Kupka (1871–1957) je považován za jednoho z prvních abstraktních malířů 20. století. I když jeho prvotní obrazy byly spíše symbolické a alegorické, kolem roku 1910 se vyvinuly více do abstraktna díky jeho teoriím o pohybu a barvě, a zájmu o hudbu. V roce 1912 představil Kupka dílo Amorfa. Dvoubarevná fuga, rozměrný, působivý, nereprezentativní, a tedy zcela abstraktní obraz v Salóně nezávislých v Paříži. Tato událost představuje klíčový moment v historii modernistické abstrakce. 

Jiří Kolář (1914–2002) byl originální básník a malíř, jehož díla odrazují jeho nespoutanou nezávislost. Kolář byl uvězněn za sbírku básní Prométeova játra z roku 1950, která kritizovala nelidskost komunistického režimu. Jeho přístup ke kolážím uznává novou myšlenku Marcela Duchampa o tom, co vše může být uměleckým dílem—tedy “hotovky” [1] . Kolářova spojení mezi nalezenými obrazy [2] a slovy se brilantně podepsalo na jeho velkolepém díle Deník 1968 [3] ,o sovětské invazi Československa.

Magdalnea Jetelová (1946‒) je významnou sochařkou, která bere ve svém rozměrném díle v potaz vnitřní i venkovní prostory; její tvorba je schopná proměnit prostředí. Jetelová dosáhla mezinárodního uznání svou obří, hrubě tesanou dřevěnou sochou Schody (1982—1983), byla vybrána na výstavu Nové umění v galerii Tate v roce 1983. Tato zkušenost se světovou scénou ji povzbudila, aby v roce 1985 utekla z komunistického Československa do Německa. Její impozantní díla, která posunují význam toho, co je socha, byla vystavována po celém světě.

***

Milena Kalinovská byla ředitelkou Moderní a současné sbírky umění v Národní galerii v Praze až do roku 2018. Předtím byla ředitelkou Programů pro veřejnost a vzdělávání v Hirshhornově muzeu a sochařském parku pod Smithsonian Institution ve Washingtonu, DC, ředitelkou Institutu současného umění v Bostonu, přísedící kurátorkou New Museum v New Yorku, a ředitelkou výstav Riverside Studios v Londýně ve Velké Británii. 

Jako kurátorka vedla přes 40 výstav, naposledy první výstava s celistvým fokusem na Gerharda Richtera ve střední Evropě spolu s Jiřím Fajtem a Norbertem Arnsem v roce 2017, významnou sólo výstavu Jiřího Koláře spolu s kurátorkou Marií Klimešovou, a rozsáhlou instalaci děl Magdaleny Jetelové, to vše v Národní galerii v Praze. Kalinovská pracovala s umělci jako Antony Gormley, Richard Deacon, Felix Gonzalez-Torres, Nan Golden, Ilja Kabakov, Stanislav Kolíbal, Annette Messages, Cildo Meireles, Richard Prince, Adriena Šimotová, Nancy Spero, Bill Viola, a další. Přispěla do mnoha publikací, v roce 1985 byla nominovaná na cenu Turner, a sklidila mnoho cen za své kurátorské, nakladatelské a vzdělávací úspěchy.



Foto: Národní galerie Praha


 



Jiří Kolář – Tvář pro rok 1969. Foto kredit: Neues Museum Nuremberg. | František Kupka – Kosmické jaro I. & Magdalena Jetelová – Židle. Foto kredit: Národní galerie Praha.






Chcete-li mít přehled o nových událostech v Českém centru New York, přihlaste se k odběru našeho týdenního Newsletteru ZDE.

 

Místo konání:

Online

Datum:

24.9.2020 19:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce

dní předem