Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

19.3.2020 19:00

*** ODLOŽENO *** JANÁČEK: KATELYN BOUSKA & ŠTĚPÁN FILÍPEK (KONCERT)

Štěpán Filípek & Katelyn Bouska uvádí exkluzivní recitál z komorních prací hudebního skladatele Leoše Janáčka a dalších zajímavých brněnských autorů Vítězslavy Kaprálové, Miloslava Ištvana a Radomíra Ištvana. Obohacením programu je zařazení skladby Klid lesa známého českého skladatele Antonína Dvořáka. Koncert je jednou z akcí, které jsou organizovány Českým centrem v New Yorku při příležitosti znovuuvedení opery Káťi Kabanová v Metropolitní opeře.

 

AKCE ZRUŠENA

19. března, 19:00
Ve velkém sále

RSVP

Program:

1) Leoš Janáček: Pohádka

I. Con moto

II. Con moto

III: Allegro

2) Vítězslava Kaprálová: Dubnová preludia, Op. 13

I. Allegro ma non troppo

II. Andante

III. Andante semplice

IV. Vivo

3) Miloslav Ištvan: Sonáta pro violoncello a klavír

I. Introduzione

II. Canto

III. Recapitulazione

4) Leoš Janáček: Lístek odvanutý z cyklu Po zarostlém chodníčku

5) Antonín Dvořák: Klid lesa, Op. 68

6) Radomír Ištvan: Arcuatus

7) Vítězslava Kaprálová: Ritournell, Op. 25

O skladatelích:
Nadčasový hudební jazyk, kterým k nám už více než sto let promlouvá prostřednictvím svých prací hudební skladatel Leoš Janáček (1854-1928) stále více fascinuje hudební veřejnost po celém světě. Populární jsou zejména jeho opery, nicméně také komorní kompozice jsou proslulé svou emoční silou, náměty a sdělností. Na koncertu zazní dvě z autorových drobnějších skladeb. Pohádka pro violoncello a klavír (1910) byla inspirována tradiční ruskou skazkou, která vypravuje hluboce lidský příběh Cara Berenděje, Carevny Marie, jejich syna Ivana a vychytralého čaroděje Kostlivce Nesmrtelného. Klavírní drahokam Lístek odvanutý (1911) z populárního cyklu Po zarostlém chodníčku je malou, částečně romantizující drobností, která dodnes dojímá svou niternou melancholií.

Průrazný hudební talent brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové (1915-1940) se dokázal úspěšně prosadit do tvrdého hudebního světa, v první polovině 20. století stále ještě výrazně ovládaného muži. Její nádherná Dubnová preludia pro klavír , Op. 13 (1937) bývají označována za jednu z autorčiných vrcholných prací. Věnovala je klavíristovi Rudolfu Firkušnému. Ritournell pro violoncello a klavír, Op. 25 (1940) je zase autorčinou poslední skladbou. Dokončila ji v Paříži, měsíc před svou smrtí.                                                  

Ve druhé polovině 20. století zasáhla silná vlna hudebního modernismu kromě okolního světa také Brno. Jednou z nejvýraznějších postav tohoto proudu byl Miloslav Ištvan (1928-1990). Tvorba Leoše Janáčka byla pro Ištvana celoživotně jedním z důležitých inspiračních zdrojů, nicméně si dokázal vytvořit vlastní, originální kompoziční techniku. Zformuloval ji v teoretické publikaci Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Sonáta pro violoncello a klavír (1970), je reprezentativní ukázkou této techniky. Ve skladbě jsou kombinovány kontrastní prvky klasiky, rocku a Nové hudby.                                                                                                                      

Na východiska svého otce navazuje Radomír Ištvan (* 1959), který je v současnosti profesorem kompozice na Konzervatoři Brno. Ve skladbě Arcuatus pro violoncello (2010) se autor vtipným a přitažlivým způsobem vyrovnává s hudební formou oblouku. Dílo je věnováno violoncellistovi Štěpánu Filípkovi.

Na první pohled by se mohlo zdát, že jeden z nejslavnějších českých skladatelů Antonín Dvořák (1841-1904) nemá s Brnem mnoho společného. Existovala však silná osobní vazba mezi ním a Leošem Janáčkem - po určitou dobu byl Dvořák Janáčkovým učitelem, dokonce svého oblíbeného studenta ubytoval ve svém pražském bytě. Janáček se naopak snažil popularizovat a uvádět dílo svého staršího přítele na Moravě. Skladbička Klid lesa pro violoncello a klavír (1891) je povedené aranžmá jedné z částí cyklu Ze Šumavy pro čtyřruční klavír, Op. 68. Dvořák dílko upravil do této instrumentace roku 1891 jako součást komorního programu, které s kolegy připravoval pro koncertní turné v USA. Později, roku 1893, již za svého působení v New Yorku, instrumentoval Dvořák tuto skladbu také do verze pro violoncello a orchestr.

O vystupujících:
Poprvé se violoncellista Štěpán Filípek a klavíristka Katelyn Bouska setkali v roce 2015, když Katelyn přijela do Evropy pátrat po mladé generaci českých skladatelů. Postupně vybudovali úspěšnou spolupráci při společném studiu a interpretaci současných, nebo nepříliš známých prací českých a amerických hudebních skladatelů. Jejich první album, vydané ve spolupráci s Českým rozhlasem a vydavatelstvím Radioservis, spojuje v dramaturgii města Brno a Filadlefii hudbou Leoše Janáčka, Samuela Barbera, Miloslava Ištvana Jeremy Gilla, autorů kteří v těchto městech působili. Nadcházející druhé album s názvem The Art of Rondo bude obsahovat skladby Antonína Dvořáka, Jana Václava Hugo Voříška a nově zkomponovaná díla amerického autora Davida Carpentera a hong-kongského skladatele Barryho Wana. Zároveň byl také projekt uveden v rámci několika turné v USA a České republice, včetně prestižního recitálu pořádaného Velvyslanectvím České republiky ve Washingtonu, nebo kladně hodnocených koncertů v rámci mezinárodních festivalů Forfest, Setkávání Nové hudby, Krumlovské podzimní recitály, nebo American spring. 

Katelyn Bouska 
Klavíristka Katelyn Bouska (*1985) je vyhledávaná sólistka a komorní hráčka. Její hra je popisována jako: „plná života, flexibility, úchvatných rytmů a bohatství dynamických odstínů“ (Milan Bátor, Český rozhlas). Zároveň je ceněna její schopnost zapojit publikum do hudebního dialogu. Její koncertní dramaturgie kombinující málo hraná díla českých a amerických autorů s hudbou psanou přímo pro ni mladými skladateli si našla cestu k obecenstvu jak v USA, tak v Evropě. Katelyn získala DMA na Temple University ve Filadelfii, kde byl její výzkum zaměřen na klavírní tvorbu brněnského skladatele Miloslava Ištvana. V nedávné době publikovala album kompletních Ištvanových skladeb pro sólový klavír u vydavatelství Radioservis. Kromě doktorského titulu ve hře na klavír je absolventkou rovněž oborů historických klávesových nástrojů a komorní hry.

Katelyn nyní žije ve Filadelfii, kde vyučuje na katedře hudebních studií Curtisova institutu. Její odhodlání iniciovat informovaný a osobní hudební projev přesahuje její klavírní třídu rovněž na interpretační semináře, workshopy o dobovém repertoáru a předměty zkoumající teorii a harmonii jako nástroj k pochopení hudební gramatiky.

Štěpán Filípek
Violoncellista a skladatel Štěpán Filípek (*1981) je považován za jednoho z předních českých interpretů současnosti. Absolvoval Pražskou konzervatoř a Hudební fakultu JAMU, později vystudoval též kompozici na Konzervatoři Brno. V současnosti je nejdůležitějším prvkem Štěpánova interpretačního směřování recitálová disciplína (mimo jiné společný projekt s Katelyn Bouska). Věnuje se však také koncertantní činnosti, k zajímavostem patří např. světová premiéra skladby Evening separations - Koncert pro elektrické violoncello a symfonický orchestr brněnského autora Ondřeje Hájka, která za doprovodu Plzeňské filharmonie proběhla roku 2013, nebo provedení skladby Molitva-Concerto for cello and mixed choir estonské skladatelky Galiny Grigorievy za doprovodu sboru Gaudeamus Brno, jež proběhla v české premiéře roku 2018. Kromě toho dlouhodobě spolupracuje s Českým rozhlasem na dokumentaci současné tvorby pro violoncello. Mnoho hudebních festivalů pozvalo Štěpána Filípka jako sólistu, komorního hráče, nebo mu uvedlo skladbu: Moravský podzim, Janáček Brno, Forfest, Hudební současnost, Setkávání Nové hudby, So klingt die gegenwart!, Melos-Éthos, Expozice Nové hudby a další. Hraje na mistrovský nástroj zvaný „Imperio“ z dílny brněnského houslaře Jana Husa Bursíka.

Štěpán v současnosti žije v Brně, kde je v angažmá v orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. 

Oficiální video ZDE.

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA


 


 

 

 

Místo konání:

Bohemian National Hall, 321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

19.3.2020 19:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala