Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

22.1.2020 - 2.2.2020

IFFR 2020

49. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Rotterdamu se bude konat od 22. ledna do 2. února 2020 a ČC Rotterdam opět tradičně podpoří účast českých filmařů. Z českých snímků festival uvede dokument Karla Vachka "Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie". Tento čtyřdílný filmový román v celkové délce neuvěřitelných 335 minut otevírá řadu témat jako jsou současná politika, filozofie, náboženství i umění. Dále se také objeví film Miry Fornay "Žáby bez jazyka " a dokument o tvorbě Jana Švankmajera "Alchymická pec " režisérů Adama Oľha a Jana Daňhela.

 

Program

Film

Date

Time

Location

Cook, F**k, Kill

26 Jan 2020

17:30

LantarenVenster 3

Cook, F**k, Kill

27 Jan 2020

9:30

Cinerama 6

Cook, F**k, Kill

28 Jan 2020

22:30

Doelen Jurriaanse Zaal

Cook, F**k, Kill

1 Feb 2020

9:00

Pathé 2

Communism and the Net or the End of Representative Democracy

25 Jan 2020

17:00

LantarenVenster 4

Communism and the Net or the End of Representative Democracy

26 Jan 2020

9:30

Cinerama 7

Athanor – The Alchemical Furnace

26 Jan 2020

22:15

Cinerama 7

Athanor – The Alchemical Furnace

28 Jan 2020

18:45

Cinerama 5

Athanor – The Alchemical Furnace

29 Jan 2020

10:45

Pathé 6

Athanor – The Alchemical Furnace

30 Jan 2020

20:45

LantarenVenster 3

The Vasulka Effect

23 Jan 2020

12:30

Lantaren Venster 4

The Vasulka Effect

25 Jan 2020

21:30

KINO 2

The Vasulka Effect

31 Jan 2020

9:15

Cinerama 4

 

Více na webu IFFR 

 

 

Oficiální program včetně promítacích časů bude uveřejněn 15. ledna 2020. Prodej vstupenek začne 17. ledna ve 20:00.

 

Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie / Communism and the Net or the End of Representative Democracy

Festivalová sekce: Perspectives - The Tyger Burns


Synopse

"Šestihodinová esej o čtyřech částech zkoumá filozofickou optikou dějiny režimů a revolucí, vůdců a mučedníků. Koláž z osobních vzpomínek, inscenovaných výjevů a archivů kolektivní paměti srovnává pražské jaro se sametovou revolucí a ukazuje expozici, kolizi, krizi a katarzi polistopadové společnosti. Nadějí na záchranu demokracie je kreativní smích, rozpouštějící nedotknutelnost a zbytnělá ega představitelů státních institucí. Internet osvobozuje společnost od zastupitelů jako nefunkčního mezičlánku, který brání přímé komunikaci občanů s mocenskými orgány."

(Text © DOC.DREAM services s. r. o.; ji-hlava.cz)

"Poslední, téměř šestihodinový filmový román Karla Vachka hledá možnosti, jak učinit svět lepším místem k životu. Rozdělený do čtyř dílů prozkoumává současnou politiku, filozofii, náboženství i umění. Padesát let od Pražského jara a třicet od Sametové revoluce bilancuje společenský vývoj a vidí jedinou možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou podle něj umožní propojení lidstva počítačovou sítí. Středobodem dění je sborovna katedry dokumentu pražské FAMU, odkud autor pomyslně řídí svůj filmový vesmír a kam si po dvacet pět let své dosavadní pedagogické kariéry zval k disputacím a natáčel významné současníky i svoje studenty. Ti všichni procházejí filmem a společně upozorňují na mnohdy humorné paradoxy a rozpory doby. Zvláštní pozornost je věnována revolucím, počínaje cromwellovskou, které sice posunují lidstvo kupředu, ale za cenu násilí a zneužití ústředních myšlenek k mocenským ambicím jednotlivců. Tak je to i s komunismem, jenž Vachek osobně zažil a podává o tom svědectví. Vzpomíná na své mrtvé příbuzné a cituje své oblíbené knihy a filmy. Dojde i na ukázky z jeho minulých filmů, které dohromady tvoří nepřetržitý a navazující proud obrazů, ve kterém se napříč desetiletími a kontinenty mohou potkat reformní komunista Josef Smrkovský s americkým prezidentem Donaldem Trumpem nebo výtvarník Marcel Duchamp s premiérem Andrejem Babišem. Nic není nemožné a busta Václava Havla posetá houbami se tak znovu vrací na mykologickou výstavu, odkud ji chtějí pořadatelé za každou cenu odstranit. Filozof Milan Hauser, ekonomka Ilona Švihlíková, básník Andrej Stankovič a desítky dalších osobností přijímají Vachkovu výzvu k dialogu, coby nejlepšímu nástroji myšlení."


Režisér o filmu

" „Důležitá myšlenka toho filmu je, že když chce žít člověk v pravdě, tak musí být taky sviňák. Protože pravda všechny bolí, a tak se Vám zdá, že líp pravdu nedělat!“ říká Karel Vachek.

Tak jako s vynálezem parního stroje byl konec feudalismu, tak s objevem dvojkového systému a vznikem elektronické sítě končí hierarchicky tj. pyramidálně uspořádaná společnost a nastává poprvé v dějinách možnost pravé demokracie (bez soustředěné moci a soustředěného majetku).

Součástí tohoto filmu jsou záběry ze všech mých děl od roku 1963, scény z internetu, i pasáže, které mi darovali moji studenti, natočené jako „umění“, včetně záznamů mých přednášek na FAMU i pro veřejnost; cituji z tvorby klasiků, nevyhýbám se ani zprávám z denního tisku, rozhlasu a televize, užívám historické fotografie, reprodukce obrazů, soch a textů, cizích i vzniklých v naší rodině. To všechno zoufale a nedostatečně vysvětluje vztahy většiny oddělených součástí našeho bytí v nás i mimo nás – co tím chci asi tak říct?

Líčím, jak se tento nový stav světa projevuje ve filosofii i v sociální realitě a jak stále grotesknějšími figurami jsou současní vládci světa, snad proto, aby nám konečně došlo, že svět se změnil.

Můj nový film je komedie (otcem je trochu Francois Rabelais) – o čtyřech jednáních, každé v délce 72 minut, s jedním dodatkem 7 minut 20 vteřin a epilogem v délce 27 minut! S vlastními dialogy ve filmu vystupuje přibližně 72 osobností, například George Bush, Egon Bondy, Alain Delon, Clint Eastwood, Milada Horáková, Michael Hauser, Václav Havel, Boris Hybner, Ivan Martin Jirous, Vladimír Kokolia, Antonín Kosík, Alexandr Dubček, Vladimír Mečiar, Augusto Pinochet, Bolek Polívka, Vladimir Putin, Zecharia Sitchin, Ilona Švihlíková, Donald Trump a Slavoj Žižek."

(Text © Česká televize)

 

Karel Vachek 

 "Narodil se v roce 1940 a na FAMU studoval režii pod vedením Elmara Klose. V roce 1963 absolvoval filmem Moravská Hellas o folklórních slavnostech, který byl ale osobně zakázán prezidentem Novotným a poprvé povolen až v roce 1968. Jako režisér Krátkého filmu Praha natočil film Spřízněni volbou. Snímek umělecky popisuje prezidentské volby roku 1968 a patří mezi režisérovy nejslavnější počiny. Po nástupu normalizace musel odejít z Krátkého filmu. Pracoval v dělnických profesích a v roce 1979 s rodinou emigroval do USA. Po revoluci se vrátil do Krátkého filmu Praha a postupně realizoval filmovou tetralogii Malý kapitalista, mapující společnost 90. let. Od roku 1994 je pedagogem Katedry dokumentární tvorby na FAMU, v roce 2002 se stal jejím vedoucím. V roce 2004 vydal knihu Teorie hmoty."

(Text © dafilms.cz)

Filmy: Moravská Hellas (1963), Spřízněni volbou (1968), Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství (1992), Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu) (1996), Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (2000), Kdo bude hlídat hlídače aneb Klíč k chaloupce strýčka Toma (2002), Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid (2011).


Trailer

 

 

 

 

 

 


Žáby bez jazyka / Cook, F**k, Kill

Festivalová sekce: Voices - Voices Main Programme

Režie: Mira Fornay

ČR, SK 2019, 116 min., produkce Cineart TV Prague

Synopse

"Rodinný příběh jednoho dne Jaroslava K. a jeho nejbližší rodiny. Jaroslav K. bojuje o svoje děti, a aby je získal od své ženy Blanky, musí se vyrovnat nejen se svou dominantní matkou Dorotou, ale hlavně se musí poprat se svými nejtemnějšími stránkami a démony. Na jeho metaforické cestě, která je strukturovaná jako počítačová hra, bude muset obětovat víc, než by kdokoliv z diváků předpokládal."

(Text © Czech Film Center)

 

Alchymická pec / The Alchemical Furnace

Festivalová sekce: Deep Focus - Regained

Režie: Adam Oľha a Jan Daňhel

ČR, SK 2019, 117 min., produkce Athanor

Synopse

Film se opírá o Desatero, které Jan Švankmajer napsal jako manifest svojí filmové tvorby. Určuje v něm, jak přistupuje k filmu a co je třeba mít na paměti jako univerzální východiska. Desatero je klíč k pochopení jeho zásad, kterými se při tvorbě řídí. Film je dialogem s tímto desaterem, tematizuje proces tvorby, neustávající hry a nikdy nedokončeného procesu osvobození se ve smyslu "možného proti skutečnému".

(Text © Czech Film Center)

 

Efekt Vašulka / The Vasulka Effect

Festivalová sekce: Deep Focus - Regained

Režie: Hrafnhildur Gunnarsdóttir

CZ, IS, SE: 2019, 85 min., Produkce: Sagafilm & Krumma Films (Radim Procházka, Bullitt Film & Nonami)

Synopse

"Umělecké pokusnictví, dekonstrukce obrazu, proces pozorování. Pionýři videoartu Woody a Steina Vasulkovi prozkoumávají paměť člověka, paměť média, paměť umění jako instituce přes půl století. Sonda do celoživotního souručenství životních i tvůrčích partnerů je osobním putováním po osudových místech – Brno, Praha, Reykjavík, New York, Buffalo. Odysea uměleckého věhlasu žijících legend kontrastuje s křehkostí jejich sociálního světa a nejistých vyhlídek."

(Text © MFDF Ji.hlava)

 

 

 

>> TISKOVÁ ZPRÁVA: Státní fond kinematografie

 

(Foto © IFFR)

 

Místo konání:

Rotterdam

Datum:

Od: 22.1.2020
Do: 2.2.2020

Organizátor:

České centrum je spoluorganizátor akce


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala