Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

25.5.2020 - 24.6.2020

Kutilské trampoty Pata a Mata v online cyklu Animac Vintage

Od 25. května si děti i dospělí budou moci ze svých domovů užít zábavná dobrodružství českých kutilů Pata a Mata. Slavní hrdinové stop-motion animace tvoří druhou část programu Animac Vintage, kterou připravil Mezinárodní festival animovaných filmů ANIMAC, aby úsměvem a optimismem loutkových ikon české animace zpříjemnil divákům návrat k normálnímu životu.

Pat a Mat jsou nerozluční čeští kutilové, kteří svým přátelstvím a neutuchajícím optimismem přinášejí radost fanouškům po celém světě již více než 40 let.  Například v Holandsku jim dali jméno Buurman en Buurman a na Kubě jsou známi jako Los chapuceros. Mezinárodního úspěchu dosáhli mimo jiné proto, že jejich kutilské eskapády nepotřebují žádný dialog, aby jakýkoliv divák na světě porozuměl nebývalé české kolekci domácích katastrof. Ve více jak 100 epizodách se Patovi a Matovi povedlo vyřešit nespočet malých problémů pomocí inovativních vynálezů a originálního talentu řešit s optimismem a dobrou náladou komplikované situace, i když nutno říci, že často s nepříliš uspokojivými výsledky.

Minulý rok byla tato slavná česká série oceněna na festivalu Animac, kam přijali pozvání Marek Beneš a Tereza Benešová, syn a vnučka tvůrce Pata a Mata - Lubomíra Beneše. Marek a Tereza na festivalu v katalánské Lleidě uvedli nové díly série a představili divákům loutky, které se v současné době používají pro animace nových dílů.

Kapitoly vybrané pro Animac Vintage:

Los chapuzas (Kuťáci, 1976)

Una lucha desigual (Nerovný souboj, 1979)

El gramófono (Gramofon, 1981)

La mudanza (Sťahovanie, 1982)

Con una sonrisa (S úsměvem, 1983)

La puerta (Dveře, 1990)

Los ciclistas (Cyklisti, 1992)  

El billar (Kulečník, 1994)

Un visitante inesperado (Nezvaný návštěvník, 2003)

Los baldosines (Obkladačky, 2015)

 

Jednotlivé díly můžete zhlédnout na webu Animac: www.animac.cat

 

Pat a Mat je jednou z nejslavnějších českých produkcí, která používá techniku animace zvanou stop-motion, při níž je reálný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravován a posouván o malé úseky tak, aby po spojení vyvolala animace dojem spojitosti. Bývalé Československo je země s bohatou tradicí loutkového divadla, která sahá až několik století do historie. Když se objevily první filmy a umělci pomalu přicházeli na možnosti stop-motion animace, Češi díky odkazu loutkářství měli značnou výhodu, rychle se adaptovali nové situaci a začali vytvářet příběhy plné magického realismu a originální dramatičnosti prostřednictvím animačních loutek. Od 30. let minulého století až do současnosti se v zemi rozvijí kulturní a společenská náklonnost k řemeslu animace, díky které se Česká republika stala jedním ze světových velmocí v tomto oboru. Mezi nejvýznamnější režiséry české loutkové animace patří průkopnice Hermína Týrlová, tvůrkyně mravence Ferdy, a Karel Zeman, který si za neuvěřitelnou invenci a rozvoj vizuálních efektů v jeho filmech vysloužil přezdívku ‚český George Méliès‘. Za zmínku stojí bezpochyby také Jiří Bárta a jeho mistrovské dílo - dramatický loutkový film Krysař z roku 1985. Nebo například Jan Švankmajer, surrealistický génius, který využil techniku stop-motion nejen pro rozpohybování loutek, ale také pro pohyb obrazových výřezů, porcelánových figurek, plastelíny,… a dokonce i kusů masa!

Lubomír Beneš se narodil v Praze v roce 1935. Po maturitě šel na vojnu a po ní v roce 1957 uspěl v konkursu Krátkého filmu Praha. Brzy se stal součástí proslulého studia Bratři v triku, kde se naučil všechna tajemství animace, která později využíval ve své tvorbě. V roce 1967 začal spolupracovat s Jiřím Trnkou a pod jeho vedením natočil svůj první animovaný film nazvaný Homo (1967). V roce 1974 natočil svůj první loutkový film: Račte prominout. Dva roky později vznikl film Kuťáci, kde se poprvé objevily loutkové postavičky dvou iniciativních nešiků, které se později staly slavnými. Beneš napsal námět, scénář i film režíroval. Jen výtvarný návrh postaviček byl z pera Vladimíra Jiránka. Loutková groteska měla mimořádný úspěch a brzy vznikl nápad na pokračování v podobě večerníčkového seriálu. Jeho název zněl nejprve A je to!, avšak časem se prosadil název Pat a Mat. Seriál měl velký úspěch i v zahraničí a do roku 1994 Beneš vytvořil 29 dílů. Roku 1995 Lubomír Beneš zemřel a další díly seriálu již natočil jeho syn Marek.

 

Místo konání:
Online
Datum:

Od: 25.5.2020
Do: 24.6.2020

Organizátor:

České centrum je spoluorganizátor akce


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala