Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

19.9.2007 0:00 - 0:00

Setkání s režisérem Filipem Remundou

Promítání kontroverzního dokumentu „Český sen“, bude doplněno o besedu s jedním s režisérů filmu, Filipem Remundou.

Český sen

Vít Klusák, Filip Remunda

Česká republika 2004

 

Scénář: Vít Klusák a Filip Remunda

 Kamera: Vít Klusák

 Zvuk: David Hysek, Michal Gábor

 Hudba: Hynek Schneider, Varhan O. Bauer

 Režie: Vít Klusák a Filip Remunda

 

Akce-film Český sen se skládá ze dvou neoddělitelných událostí. V té první autoři veřejným happeningem mystifikovali událost otevření dalšího hypermarketu na pražské periferii. Iluze vzbuzovala zdání skutečnosti: billboardy, citylighty, reklamy v tisku, rozhlasové a televizní spoty či letáky společně utvářely hranice očekávání českého konzumenta na novou prodejní plochu se zbožím výrazně nižších cen. Vyvrcholením první, průběžně dokumentované, fáze bylo slavnostní otevření hypermarketu, kdy se dav hrnul k duhovému plátnu zavěšenému na lešení stojícím na prázdné louce. Pokračováním pak bylo sevření akce Český sen do tvaru filmu, v němž musely být jednotlivé z mnohých obrazů komponovány tak, aby se vzájemně umocňovaly, střetávaly, vysvětlovaly, doplňovaly. Snímek je ironicky didaktickým průvodcem po Čechy objevovaném spotřebním ráji budovaného kapitalismu, jakési dokumentární orbis pictus, v němž je vše podřízeno ilustraci. Autoři postupně procházejí jednotlivými kruhy - od změny vlastního image přes podíl na různých druzích reklamních prací až po přímou reflexi návštěvníků skutečných obchodních domů. Jsme tak svědky mnohoúrovňové inscenace, autorského instalování barevných kulis, nachystaných jako léčka pro skutečné účastníky slavnostního otevření neexistujícího obchodu, pro dav, který sám sobě ilustruje vzorce nově naučeného chování. Masová kampaň včetně závěrečného odhalení prázdna za kulisami následně otevřela různorodou veřejnou diskusi, když společně s intelektuálním dialogem dokázala upoutat pozornost všech médií včetně bulvárních. Český sen (logo o sobě) se tak stal fenoménem, který vstoupil do prostoru médií a politiky, v němž začal žít vlastním životem – hra pokračovala a veřejnou známost Českého snu využil jak skutečný obchodní řetězec, tak opozice ve své ironizaci vládní politiky. Tvůrci ilustrovaného leporela si nemohli přát dokonalejší završení: projekt sám je recyklován jako marketingový produkt. Snímek získal Cenu za nejlepší český dokumentární film (ex aequo) na VIII. Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě 2004. cenu za nejlepší film festivalu FAMU 2004, cenu za nejlepší film festivalu v dánském Aarhusu a  FIPRESCI cenu filmových kritiků na festivalu v Ljublani.

 

více info najdete zde:

Místo konání:

3. Tverskaja-Jamskaja 33/39
125047 Moskva
Rusko

Datum:

19.9.2007 0:00 - 0:00

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala