Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

12.6.2019 19:30

Představení nového čísla StripGids #5 zaměřeného na český komiks!





StripGids je mnohými znalci považován za nejkrásnější časopis Beneluxu věnovaný disciplíně na pomezí výtvarného umění a literatury – komiksu. Páté číslo tohoto čtvrtletníku je věnováno českému komiksu: jeho vývoj představí ve svém článku Pavel Kořínek, uznávaný autor publikací a výstav mapujících českou komiksovou tvorbu. V StripGids #5 najdete také portfolio dvanácti nejvýraznějších mladých tváří českého komiksu včetně ukázek z jejich prací.

Český komiks na tom nejspíš nikdy nebyl lépe než dnes, alespoň tedy co se týče různorodosti, nápaditosti a ambicióznosti publikovaných prací.“ Pavel Kořínek

V auditoriu vlámské knihovny MuntPunt zahájí večer právě Pavel Kořínek, který ve svém příspěvku ukáže tváře moderního českého komiksu, jenž charakterizuje "sebedůvěra, nakažlivé nadšení a chuť vyprávět i experimentovat“. Výklad věnovaný české komiksové scéně, který doprovodí promítnutí ukázek ze zfilmované podoby českých komiksů, bude živě ilustrovat Charel Cambré, slavný vlámský komiksový autor. Následovat bude debata těchto dvou vážených hostů a sklenka vína.

Celá událost bude probíhat v angličtině.

Kdy: 12. června 2019 od 19:30 (11.6. proběhne akce také v Amsterodamu v knihkupectví Boycott Books - více o tomto komiksovém soirée najdete zde.)

Kde:  Auditorium « De Wolken » Muntpunt, Place de la Monnaie 1000 Brusel

Vstup volný, kapacita omezená, registrace nutné zde.

Organizováno StripGids, Českým centrem v Bruselu s podporou MuntPunt a Českého centra v Rotterdamu.

V tomto čísle časopisu Stripgids se můžete těšit na 12 výrazných českých komiksových ilustrátorů a autorů:

Jiří Grus (1978) je takřka všeobecně považován za čelní osobnost takzvané komiksové „Generace Nula“, tedy volné skupiny autorů, jež do českého komiksu vstoupila na počátku třetího tisíciletí. . V posledních letech často spolupracuje s Vojtěchem Maškem a Džianem Babanem, podle jejichž scénářů vytvořil dva oceňované komiksové romány: zábavný, leč hravě posmutnělý příběh o neschopnosti dospět Ve stínu šumavských hvozdů, a výtvarně spektakulární adaptaci místní legendy ze severovýchodu Čech Drak nikdy nespí (2015), jež by se měla počátkem roku 2020 dočkat francouzského vydání v nakladatelství Casterman.

První dáma současného českého komiksu Lucie Lomová (1964) v komiksu debutovala ještě před Sametovou revolucí v roce 1989. Po celá devadesátá léta vytvářela pro časopis Čtyřlístek dětmi milovaný seriál o dvou kamarádských myškách Anče a Pepíkovi, o jehož neustávající oblibě svědčí nedávné pětisvazkové souborné vydání, adaptace do podoby animovaného televizního seriálu i vydání ve španělštině a katalánštině. V novém tisíciletí se přeorientovala na tvorbu pro dospělé, kterou publikuje jak v České republice, tak ve Francii. Kromě mnohovrstevnatého příběhu Anna chce skočit sklidil velký úspěch zejména její komiksový román Divoši, ve kterém zpracovala skutečný příběh o čamakokském indiánu Čerwuišovi, jehož český dobrodruh Alberto Vojtěch Frič přivezl na počátku 20. století do Prahy pozdního Rakousko-Uherska.

Scénárista a komiksový výtvarník Vojtěch Mašek (1977) o sobě dal poprvé vědět coby jeden z tvůrců dlouholetého projektu Monstrkabaret Freda Brunolda, který sestává z několika komiksových románů, souvisejících stripů, divadelních představení i krátkých filmů. Na pražské FAMU vyučuje scenáristiku a platí za jednu z nejvýraznějších osobností dnešní komiksové scény v ČR. V lednu tohoto roku získal svoji již několikátou cenu Muriel.

Malíř a komiksový tvůrce, absolvent ateliéru malby na Akademii výtvarných umění v Praze a člen výtvarné skupiny Natvrdlí Karel Jerie (1977) patří mezi největší stálice moderního českého komiksu pro dospělé. Ve svých albech si často pohrává s klasickými texty českého i evropského literárního kánonu, které však autorsky přetváří a transformuje. Aktivně se zapojuje do propagace komiksu v České republice: spoluzakládal občanské sdružení na podporu komiksu Seqence i v roce 2018 ustavenou Českou akademii komiksu, v jejímž výboru zasedá.

Honza „Hza“ Bažant (1979) – scénograf, loutkář, grafik, komiksový autor a vysokoškolský pedagog – rozděluje svůj čas mezi projekty v mnoha vizuálních a dramatických médiích. „Principál“ souboru obřích loutek Echt Street Puppets sjezdil s představeními Evropu i Asii, jeho ilustrace, např. sítotiskové serigrafie z cyklu Nusle, získaly řadu ocenění a byly opakovaně vystavovány doma i v zahraničí. Nejnovější jeho komiksovou prací je adaptace románu čínského autora Qiu Xiaolonga, kterou pod titulem La Danseuse de Mao připravil dle scénáře Oliviera Richarda pro francouzské nakladatelství Pika Graphic.

Vycházející hvězda mladé autorské generace Lenka Šimečková (1991) vystudovala ilustraci a grafický design na plzeňské Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara, toho času jediné české škole nabízející dedikovaný komiksový ateliér. Za komiksový příběh Páteř domu, otištěný v časopise Aargh!, získala cenu Muriel, výrazným dílem přispěla i do kolektivního komiksového románu pohrávajícího si s tradičními motivy tajemných zákoutí historické metropole Truchlivý amoret pražský.

Debutový komiks hudebníka, frontmana slavné alternativní skupiny Priessnitz, a v posledních 15 letech tedy i komiksového kreslíře Jaromíra „99“ Švejdíka (1963) Bílý Potok způsobil v době svého vydání (2003) malou revoluci. S prvním svazkem trilogie o železničáři Aloisi Nebelovi, kterou Švejdík nakreslil na scénář spisovatele Jaroslava Rudiše, se v českých médiích začala pozvolna prosazovat představa komiksu coby svébytné umělecké disciplíny, ambiciózního a hodnotného čtení pro dospělé. Na svých zatím posledních dvou komiksových knihách – Zátopkovi  a Zatím dobrý – spolupracoval s prozaikem Janem Novákem. Švejdíkovy komiksy vycházejí i v zahraničí, např. ve Velké Británii, Francii, Španělsku, Německu či Bulharsku.

Vystudovaný architekt a jeden ze dvou šéfredaktorů vlivné komiksové ročenky Aargh!, vycházející od roku 2000, Tomáš Kučerovský (1974) je mistrem krátkých forem: ačkoli nemá na kontě jedinou komiksovou práci knižního rozsahu, řadí se k čtenáři i zadavateli nejvyhledávanějším českým tvůrcům. Stylový chameleon, který experimentuje s výtvarným výrazem a vždy se snaží přizpůsobit potřebám zachycovaného příběhu. Za své práce obdržel ocenění na Mezinárodním festivalu komiksu v Lodži a na Mezinárodním salonu mladého komiksu v Bělehradě, je ale též neméně vyhledávaným knižním a herním ilustrátorem.

Ilustrátorka a komiksová kreslířka publikující pod pseudonymem Toy_Box nezapře silné vazby na českou anarchistickou a street art scénu. Ve svých krátkých komiksech, jež otiskuje v komiksových antologiích, časopisech i rozličných zinech, se často věnuje aktuálním společenským tématům a její pozoruhodný komiksový román z roku 2014 Moje kniha Vinnetou (ze kterého pochází i přítomná ukázka) vypráví osobními zkušenostmi sycený příběh mladé squatterky rozkročený realitou a fantazií, životem a smrtí. Vede komiksovou sekci neziskového spolku Czech Illustrators, který si klade za cíl rozšiřovat veřejné povědomí o dnešní české ilustrátorské scéně.

Výtvarný samouk Pavel Čech (1968) patří mezi nejvyhledávanější české tvůrce současné autorské ilustrované knížky pro děti: jeho práce inspirované tvorbou Jiřího Trnky a prodchnuté atmosférou přitažlivého tajemna posbíraly řadu ocenění a vycházejí v opakovaných vydáních doma i ve světě. Milovník všeho klasicky dobrodružného a indiánského se ale činí i jako tvůrce plně autorských komiksových knih, kterých od počátku tisíciletí vydal již k desíti. Častými protagonisty jeho poetických komiksů jsou nejistí dospívající chlapci, kteří musí najít svoji vlastní cestu životem, nebo naopak hrdinové postarší, ve své moudrosti a smířenosti vzpomínající na uplynulé žití a jeho peripetie.

Dost možná nejproduktivnější český komiksový tvůrce současnosti Petr Kopl (1976) zvládá vytvářet každý rok stovky komiksových stran v nejrůznějších sériích, žánrech a seriálech. Kromě autorského pseudoviktoriánského cyklu komiksových románů Victoria Regina, ve kterém po svém reimaginoval a do jednoho univerza propojil klasické texty západoevropského dobrodružného kánonu (Jules Verne, Arthur Conan Doyle, Bram Stoker), je rovněž (spolu s Petrem Mackem) autorem dosud zřejmě nejambicióznějšího pokusu o český sešitový superhrdinský komiks, který pod názvem Dechberoucí Zázrak vycházel v letech 2015–2017.

Jeden z nejmladších zástupců v tomto portfoliu, Karel Osoha (1991) sbíral první zkušenosti s komiksem na internetu, kde zveřejňoval svoji manga parodii Plíč. V posledních letech se ale tento student filmové a televizní grafiky na VŠUP v Praze představuje především jako suverénní kreslíř rozsáhlých komiksových projektů. Nejnověji pak působí jako kreslíř rozsáhlé trilogie Návrat Krále Šumavy, ve které podle scénáře Ondřeje Kavalíra a Vojtěcha Maška zpracovává příběhy o převaděčích přes železnou oponu na počátku padesátých let.

 

Tisková zpráva zde.

ilustrace (c) Lucie Lomová, Lenka Šimečková, Jaromír 99, Petr Kopl





 

Místo konání:

MuntPunt

Datum:

12.6.2019 19:30

Organizátor:

České centrum


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala