Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

12.3.2020 19:00 - 10.5.2020

Zrození a život Janáčkovy opery Káťa Kabanová

Výstava pořádaná u příležitosti uvedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová v Metropolitní opeře v New Yorku na jaře 2020, představí hned několik témat. Přiblíží okolnosti vzniku a prvního uvedení Káti Kabanové, které se konalo v roce 1921 v Brně. Dále zde bude prezentována historie inscenací Janáčkových oper na scéně MET. A další součástí výstavy bude série výtvarně působivých papírových koláží brněnské umělkyně Venduly Chalánkové s motivy postav z Janáčkových oper a portrétů Leoše Janáčka a jeho blízkých.

Vernisáž: 12. března v 19 hodin v galerii
Výstava probíhá od 12. března do 10. května 2020

RSVP

Úvodní slovo pronese Michael Beckerman, Carroll a Milton Petrie profesor hudby a vysokoškolský profesor na New York University a Jiří Zahrádka, muzikolog, kurátor Janáčkova archivu Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea a docent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Program doplní vystoupení studentů Mannes School of Music.

„Dílo mi z pera proudilo jako krásná řeka Volha.“
Zrození a život Janáčkovy opery Káťa Kabanová

Leoš Janáček a Káťa Kabanová
Práce Leoše Janáčka v Metropolitní Opeře
Leoš Janáček a Brno
Vendula Chalánková: Leoš se svými nejbližšími a nejdražšími

Výstava v Českém centru New York v České národní budově na Manhattanu, pořádaná u příležitosti uvedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová v Metropolitní opeře v New Yorku na jaře 2020, představí hned několik témat. Především přiblíží okolnosti vzniku a prvního uvedení Káti Kabanové, které se konalo v roce 1921 v Brně. Seznámí návštěvníky výstavy s Janáčkovým hledáním námětu, průběhem kompozice, přípravami premiéry, jednáním s nakladateli či s problematikou přípravy kritických edicí Janáčkových oper. Výstava připomene i Janáčkovu múzu Kamilu Stösslovou, která byla skladateli inspirací nejen pro Káťu Kabanovou. Dále bude na výstavě prezentována historie inscenací Janáčkových oper na scéně MET, počínaje tamním prvním uvedením Její pastorkyně ještě za života skladatele, přes pozdější inscenace oper Věc Makropulos, Káta Kabanová a Z mrtvého domu. Vztahu Janáčka a města Brna bude věnována malá prezentace aktuálního janáčkovského dění ve skladatelově městě. A další součástí výstavy bude série výtvarně působivých papírových koláží brněnské umělkyně Venduly Chalánkové s motivy postav z Janáčkových oper a portrétů Leoše Janáčka a jeho blízkých. Vendula Chalánková spolupracovala také na sérii animovaných videí Leoš Janáček ve třech minutách, která budou rovněž na výstavě ke zhlédnutí.

Doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (nar. 1970 v Brně), muzikolog, kurátor Janáčkova archivu Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea, docent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Po studiích na brněnské konzervatoři studoval hudební vědu a estetiku na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Centrem jeho badatelského zájmu je život a dílo skladatele Leoše Janáčka, zabývá se i problematikou hudebního Brna v období let 1850–1970. Je autorem desítek odborných studií, spoluautorem knihy Leoš Janáček ve fotografiích Brno 2008, se S. Přibáňovou) a spolupracoval na rozsáhlé janáčkovské monografii Johna Tyrrella Janáček, Years of a life (Faber and Faber, 2006, 2007). Je hlavním editorem edice korespondence Leoše Janáčka. Dlouhodobě se zabývá přípravou kritických edic díla Leoše Janáčka: Šárka (Universal Edition 2004), Výlety páně Broučkovy (Universal Edition 2004), Příhody lišky Bystroušky (Universal Edition 2010), Osud (Editio Bärenreiter, 2016), Věc Makropulos (Universal Edition, 2016), Glagolská mše – verze poslední ruky (s L. Faltusem, Editio Bärenreiter 2011), Glagolská mše – verze „září 1927“ (Editio Bärenreiter 2012), Sinfonietta (Universal Edition, 2017), Taras Bulba (Universal Edition, 2018), Zápisník zmizelého (Editio Bärenreiter, 2016), Mládí (G. Henle Verlag, 2015), Pochod modráčků (C. Henle Verlag, 2016), V mlhách (G. Henle Verlag, 2016), skladby pro violoncello (s J. Fukačem a B. Havlíkem, Editio Bärenreiter 2008), ženské sbory (s M. Štědroněm jr., Editio Janáček 2002), smíšené sbory (s L. Faltusem, Editio Janáček 2007), Sborník skladeb z pražských studií (s T. Strakovou, Editio Janáček 2001). Je také autorem několika výtvarných publikací a knížek pro děti.

Michael Beckerman je Carroll a Milton Petrie profesor hudby a vysokoškolský profesor na New York University. Je autorem šesti knih, včetně New Worlds of DvořákMartinů’s Mysterious Accident, a Janáček as Theorist, a obecněji psal o českých tématech, filmové hudbě, Mozartovi, orientalismu, hudbě Romů a naposledy o kompozici v táborech a otázce vztahu mezi formou a hudebním významem. Beckerman pravidelně přispíval do The New York Times, objevil se v mnoha epizodách Live From Lincoln Center a přednášel po celé Severní Americe, Evropě, Asii a Austrálii. Byl držitelem mnoha cen a vyznamenání. Nedávno byl jmenován čestným členem České muzikologické společnosti a od Irské muzikologické společnosti obdrží Harrisonovu medaili.

Výstavu připravilo Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea v Brně, Turistické informační centrum Brno, Metropolitní Opera a České centrum New York. Za podpory Dvořák American Heritage Association.







 

Místo konání:

Bohemian National Hall, 321 East 73rd Street
NY 10021 New York
Spojené státy americké

Datum:

Od: 12.3.2020 19:00
Do: 10.5.2020

Organizátor:

České centrum je spoluorganizátor akce


Připomenutí akce

dní předem