Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Řekli o Jiřím Trnkovi


Oslovili jsme přední české i světové animátory, historiky a milovníky animované tvorby, aby vyjádřili, jak jejich život a tvorbu Jiří Trnka ovlivnil a zároveň nás zajímalo, jak na jeho dílo tito odborníci z celého světa nahlíží dnes.

 O Trnkovi:

„Trnka – to je království dětství a poezie.“ 

                                                              Jean Cocteau, básník, filmař, malíř, Francie, Paříž 

 

"Ve třetím tisíciletí, díla Jiřího Trnky se zdají být stejně " normální " jako např. Občan Kane Orsona Wellese. Dá se říci, že tito velcí průkopníci jazyka vydláždili cestu pro všechny, kdož je následovali. Všichni je napodobovali, a tak se z jejich invencí stala klišé. Kdo by si představil koncem 40tých let, že animované loutky mohou být epické, romantické či sarkastické? Že by mohli okouzlit publikum během hodinu a půl dlouhého celovečerního filmu? Nebo že by dokonce mohli konfrontovat Shakespeara? Byl to Trnkův umělecký výkon, stejně jako jeho celosvětová sláva, které posvětili vznik loutkové animace jako vážný a důležitý kinematografický trend.

Trnka je poslední zástupce dlouhé řady českých vypravěčů a prozaiků. Jeho práce lze přirovnat k všestrannému a plodnému spisovateli, neboť se zabývá historickými či rytířskými romány, pěknou westernovou operetu (Arie prérie, 1949), ale také inovativními příběhy (krátké filmy: O zlaté rybce, 1951 a Dva mrazíci 1954).

Erotické předměty jsou zajímavé pro jejich originalitu stejně jako jejich cudnosti. Román s basou (1949) je založena na basistovi, který plave nahý v rybníce, a tam se setká s neméně nahou láskou svého života. Oba ztratili šaty, které zanechali na břehu, a tak ji schová ve obalu jeho violoncella. Jeho kolegové z komorního orchestru se ho vydají hledat, myslí si, že se utopil a zachrání cello. Konec je narativně nevýznamný (žena se objeví nahá před aristokraty, kteří čekali na hudební představení, zatímco basista se toulá v lese v noci), ale stylově jemný a uhlazený: jen zřídka se vidí na obrazovce taková jemná skromnost dřevěnými herci, taková sympatická ironie jejich režiséra. "

 

 Giannalberto Bendazzi, historik animace, Itálie, Janov

 


"Austrálie je velmi vzdálená od České republiky, přesto velcí čeští animátoři, z kterých byl Jiří Trnka ten největší, mají obrovský vliv na mnoh australských animátorů a studentů animace. Jako filmař působící v dokumentární animaci, bych vyzdvihla svůj oblíbený film "Ruka". Je to brilantní politický komentář o omezení lidské existence a umělecké vyjádření názoru pod potlačujícím orgánem. Ačkoli se jedná o komentář české politiky v době, kdy byl film natočen, mimořádné použití symboliky a metafor jako vyprávění příběhu znamená, že "Ruka" nadále udržuje univerzální a trvalý ohlas. "

                           Wendy Chandler, režisérka a producentka animovaných filmů, Austrálie, Sydney 

 

"Jiří Trnka byl všestranný umělec a geniální filmař, který zanechal nesmazatelnou stopu v českém a světovém animovaném filmu. Byl to jediný český režisér a výtvarník, který na velkých mezinárodních festivalech vítězil nad filmy Walta Disneye. Dodnes já i moji kolegové čerpáme z postupů, které vycházejí z jeho loutkových filmů. Vždyť nás také na Famu učil jeden z jeho nejlepších animátorů Břetislav Pojar, který tak skvěle natočil Trnkovu Zahradu."

                         Michal Žabka, režisér a scénárista animovaných filmů, pedagog na FAMU, ČR, Praha

 

"Trnka je jedním z tvůrců, který nejvíce ovlivnil světové animátory, a to nejen díky kvalitě svých scénářů, osvětlení, střihu atd., ale především díky perfektnímu zpracování loutek jako takových.
Dal jim život prostřednictvím pookénkové nebo fázové animace a zároveň jim zachoval jejich původní duši tak, že jejich specifickým výběrem dokázal, aby se nehýbala ústa nebo oči: zkrátka odstřihl svým způsobem "pupeční šňůru", když probouzel Pinocchia k životu.
Animace nemá nic společného s hledáním realismu. A Trnka velmi dobře věděl, proč jeho filmy jsou unikátní."

                          Olivier Cotte, scénárista, historik, režisér, pedagog, Francie, Paříž